بازیافت پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک وبلاگ گارانتی پلاستیک

7 نوع پلاستیک که باید بشناسیم

گارانتی پلاستیک

فروش ویژه گرانول پلاستیک

مبحث ضایعات پلاستیک و بازیافت پلاستیک به آن سادگی که شما فکر میکنید نیست.هر نوع پلاستیک متفاوت از دیگریست. بعضی از آن ها قابل استفاده مجدد هستند، بعضی از آن ها بعد از چندین بار استفاده مواد خطرناکی تولید میکنند. بعضی ها به آسانی قابل بازیافت هستند، و بعضی دیگر به احتیاج به مراحل پیچیده تر و مشکل تری برای ایجاد گرانول پلاستیک و پروسه بازیافت دارند.

نزدیک ترین محصول پلاستیکی تان را بردارید، شاید ظرف ناهارتان که از خانه همراه خود آورده اید، بطری آبتان و … به دقت به آن نگاه کنید،احتمالا یک شماره در پشت یا انتهای ظرف پیدا میکنید. این شماره نوع پلاستیک استفاده شده در ساخت محصول پیش رویتان را نشان می دهد. اما آیا می دانید دقیقا از کدام شماره باید دوری کنید و کدام شماره بیشترین شانس صدمه به محیط زیست را دارد؟
یعنی همواره بازیافت پلاستیک از ضایعات پلاستیک و ضایعات پلیمر ممکن نیست

به طور خلاصه،7 نوع پلاستیک در دنیای مدرن امروزیمان وجود دارد:

گارانتی پلاستیک 1 پلی اتیلین ترفتالات  Polyester
پلی اتیلن ترفتالات Polyester PET PETE
  • پلی اتیلن ترفتالات (  PET یا PETE یا Polyester )

PET  همچنین با نام فیبر بدون خط  شناخته میشود.این نوع پلاستیک با کیسه پلاستیکی که معمولا در سوپرمارکت ها میبینیم فرق دارد. PET بیشتر در بسته بندی نوشیدنی و غذا به دلیل توانایی بالا آن برای جلوگیری از ورود اکسیژن به داخل (و طبیعتا دیر خراب شدن محصول داخل ظرف) استفاده میشود. همچنین در نوشیدنی های گازدار جلوی خروج گاز کربن دی اکسید را نیز می گیرد.

گرچه PET بیشتر در برنامه های بازیافتی جمع آوری میشود، این نوع شامل انتیمون تری اکسید است – که به عوان یک ماده سرطان زا در نظر گرفته میشود – قادر به ایجاد سرطان در بافت زنده میباشد. هرچه بیشترمایع در قوطی PET باقی بماند بیشتر احتمال آزاد سازی آنتیمون وجود دارد.دمای گرم داخل ماشین ،گاراژ،و انبار سر پوشیده می توانند آزادسازی ماده خطرساز را افزایش دهند.

گارانتی پلاستیک 2  پلی اتیلین با چگالی بالا
پلی اتیلن با چگالی بالا
  • پلی اتیلن با چگالی بالا ( HDPE )

درمقایسه با سایر انواع پلاستیک کاملا متفاوت است، HDPE زنجیره تقریبا بلند بدون انشعاب پلیمریست که باعث میشود پلاستیک ها متراکم ، محکم تر و ضخیم تر از PET  شوند.HDPE  به صورت معمول در کیسه های خرید، شیشه شیر، قوطی آبمیوه، شیشه شامپو، و بطری دارواستفاده میشوند.

گارانتی پلاستیک 4 پلی وینل کلرید یا پلیمر پلاستیک سازی
پلی وینل کلرید یا پلیمر پلاستیک سازی PVC
  • پلی وینل کلرید یا پلیمر پلاستیک سازی (PVC)

PVC   معمولا در اسباب بازی ها، بسته بندی حبابی، سلفون ، بطری مواد پاک کننده، جلد دفتر کلاسوری، کیسه های خون و لوله پزشکی استفاده میشود.PVC  یا وینیل در گذشته بعد از پلی اتیلن  دومین پلاستیک رزین  استفاده شده به صورت گسترده در جهان بود. قبل از پروسه  ساخت و مورد استفاده قرار گرفتن PVC بیان شده بود که این ماده باعث ایجاد مشکلات سلامتی جدی و مشکلات آلودگی محیطیست.

از لحاظ سمی بودن،PVC  به عنوان سمی ترین پلاستیک درنظر گرفته میشود. استفاده از آن ممکن است انواعی از مواد شیمیای سمی مثل بیسفنول A (BPA)، فتالات، دیوکسین ها، سرب، جیوه و کادمیوم رها کند. چندتا از مواد شیمیایی ذکر شده ممکن است باعث ایجاد سرطان شود. همچنین باعث ایجاد علائم آلرژی در کودکان و بهم ریختگی سیستم هورمون انسان میشود. PVC به ندرت در برنامه های بازیافت پذیرفته می شوند. به همین دلیل است که بهتر است از  PVC  از هرلحاظی دوری کنیم و استفاده نکنیم.

گارانتی پلاستیک 4 گرانول پلی اتیلین
پلی اتیلن با چگالی کم LDPE گرانول پلی اتیلن
  • پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)

همانطور که قبلا گفته شد، پلی اتیلن ها خانواده ایی از پلاستیک ها هستند که بیشترین استفاده در جهان را دارند. این نوع از پلاستیک ساده ترین ساختار شیمیایی پلیمر پلاستیک را دارد و پروسه تولید آن آسان و مقرون به صرفه است. پلیمرهای LDPE دارای انشعاب زنجیره ای قابل توجهی از جمله زنجیره های جانبی طولانی هستند که باعث تراکم بیشتر و شفافیت کمتر می شود و بنابراین یک فرم نازک تر و انعطاف پذیرتر از پلی تیلین هاست.

از گرانول پلی اتیلن ( LDPE ) بیشتر در کیسه ها ( کیسه خرید، خشک شویی، نان، غذاهای یخ زده، روزنامه، زباله) سلفون ها، روکش کارتون های کاغذی شیرو لیوان های نوشیدنی سرد و گرم، بعضی از بطری های فشاری (عسل و خردل) ظرف نگهدارنده غذا، سرپوش ظرف و همچنین برای پوشش سیم و کابل استفاده میشود.

LDPE  به عنوان گزینه سالم تر پلاستیک برای استفاده غذا و نوشیدنی درنظر گرفته می شود. تهیه گرانول پلی اتیلن از ضایعات پلاستیک کار دشواریست.

گارانتی پلاستیک 5 پلی پروپیلین
پلی پروپیلین pp گرانول پلی پروپیلن
  • پلی پروپیلین (PP)

محکم تر و مقاوم تر نسبت به گرما،PP  به صورت گسترده برای ظرف های غذای گرم مورد استفاده قرار میگیرد. کیفیت محکم آن چیزی بین LDPE  و  HDPE  است. به جز لباس حرارتی، بخش های ماشین، PP همچنین در پوشک یک بار مصرف و پد های بهداشتی وجود دارد.

مانند LDPE ، PP به عنوان یک انتخاب پلاستیک ایمن تر برای استفاده غذا و نوشیدنیست. و اگرچه تمام این ویژگی های عالی را دربر دارد، PP کاملا قابل بازیافت نیست و همچنین می تواند باعث آسم و اختلال هورمونی شود.

گارانتی پلاستیک پلی استایرن
پلی استایرن PS

پلی استایرن همان یونولیتی است که همه ما معمولا در ظرف های غذا، کارتن های تخم مرغ، ظرف و لیوان های یکبار مصرف بسته بندی و همچنین کلاه دوچرخه سواری استفاده میکنیم.  وقتی در معرض غذا داغ یا روغنی قرار میگیرد، PS می تواند استیرین آزاد کند که به عنوان مسموم کننده سیستم مغزی و عصبی درنظر گرفته میشود، این موضوع همچنین می تواند بر ژن ها، ریه ها، کبد و سیستم ایمنی تاثیر بگذارد. در کنار همه این خطر ها، PS  میزان بازیافتی پایینی دارند.

گارانتی پلاستیک 7 سایر
سایر 7 گارانتی پلاستیک
  • سایر

شماره 7 برای پلاستیک هایی به جز آن هایی که در شماره 1 تا 6 شناختیم است و همچنین پلاستیک هایی که ممکن است مخلوط با انواع پلاستیک دیگر باشند، مثل پلاستیک های زیستی. پلی کربنات (PC) معمول ترین پلاستیک در این دسته بندی است که در سال های اخیر به دلیل به هم پیوستن  با بیسفنول A (BPA) خیلی زیاد مورد استفاده قرار نگرفته است. PC همچنین به عناوین مختلفی شناخته میشود: لکسان، ماکرولون و ماکروکلییر. به صورت طعنه آمیزی PC معمولا برای بطری های کودک، قمقمه، بطری های آب، گالن آب، ظرف کچاب و محافظ دندان استفاده میشود. به دلیل سمی بودنش، چندین کشور استفاده ازPC  برای شیشه  بچه ها و بسته بندی شیر خشک نوزاد را ممنوع کرده اند.

BPA که در داخلش شامل PC است و به مشکلات بیشمار سلامتی ارتباط دارد شامل صدمه کروموزومی در تخمدان زنان، کاهش تولید اسپرم در مردان، بلوغ زود رس، تغییرات رفتاری متفاوت، تغییر عملکرد ایمنی، نقص عملکرد های مغزی و عصبی، صدمه سیستم قلبی ریوی، دیابت نوع 2 بزرگسالی، چاقی، مقاومت نسبت به شیمی درمانی، افزایش خطر سرطان سینه، سرطان پروستات، بی حوصلگی و اختلال متابولیکی میشود.

سه مورد مهم:

به خاطر سپردن همه این 7 نوع متفاوت پلاستیک میتواند سخت باشد.پس اینجا چندین نکته کلیدی ضروری را می آوریم:

1- اگرچه که بین انواع پلاستیک تفاوتهایی وجود دارد، هر نوع پلاستیک اگر در موقعیت حداکثری قرار بگیرد به صورت جداگانه می تواند مواد خطرناکی آزاد کند، مانند حداکثر گرما.

2- سه نوع  از پلاستیک به عنوان گزینه ایمن تر در میان بقیه درنظر گرفته میشود که این سه نوع پلی اتیلن ترفتالات (PET)، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و پلی پروپلین (PP)

3- اگرچه کارشناسان امروزه برای بازیافت همه انواع پلاستیک ها بر اختراع بهترین متد ها و استراتژی کار میکنند، دو نوع پلاستیکی که بیشتر توسط برنامه های بازیافت انتخاب میشوند پلی اتیلن ترفلات (PET) و پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) هستند.

فراموش نکنید که زباله هایتان را به طور دقیق جدا کنید. زباله های ارگانیک با غیر ارگانیک را باهم قاطی نکنید. شیشه و کاغذ و پلاستیک را از هم جدا کنید. این کار به پروسه بازیافت کمک خواهد کرد.

در آخر می توانید گرانول بازیافتی از نوع گرانول پلی اتیلن LDPE و گرانول پلی پروپیلن PP در رنگ های مختلف را در قسمت محصولات مجموعه گارانتی پلاستیک مشاهده کنید

منبع:

waste4change – what are the 7 types of plastic

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

5 دیدگاه ها

پلاستیک تولیدی مشهد - گارانتی پلاستیک جولای 11, 2020 at 2:05 ب.ظ

[…] تولید ضایعات پلاستیک هر خانوار ۹۷ […]

پاسخ
کیسه های خریدی که در آب حل می شوند - اخبار پلاستیک-گارانتی پلاستیک آگوست 1, 2020 at 12:49 ب.ظ

[…] شبیه کیسه‌های پلاستیکی […]

پاسخ
ارل تاپر، مخترع ظرف پلاستیکی هواناپذیر - اخبار پلاستیک-گارانتی پلاستیک آگوست 2, 2020 at 9:46 ق.ظ

[…] تاپر، مخترع ظرف پلاستیکی هواناپذیر | (۲۸ […]

پاسخ
انواع ضایعات پلاستیک و میانگین قیمت هر کیلو | آشنایی با 7 نوع پلاستیک - گارانتی پلاستیک سپتامبر 22, 2020 at 3:31 ب.ظ

[…] بیشتر بخوانید : 7 نوع پلاستیک که ب&#15… […]

پاسخ
شناسایی انواع ضایعات پلاستیک به روش دستی جهت بازیافت و تولید گرانول- گارانتی پلاستیک سپتامبر 22, 2020 at 5:17 ب.ظ

[…] نگاه کنید. آیا شفاف ، نیمه شفاف […]

پاسخ

دیدگاه خود بنویسید