پلاستیک

دغدغه تامین نان شب یا ترس از مرگ توسط ویروس کرونا ؟

دغدغه نان شب یا ترس از ویروس کرونا

فروش ویژه گرانول پلاستیک

بیرجند – ایرنا – با توجه به شیوع ویروس کرونا از هفته گذشته زباله‌گردی در شهر بیرجند از سوی شهرداری ممنوع اعلام شد اما همچنان شاهد فعالیت برخی زباله‌گردها در سطح شهر هستیم و کرونا هم حریف آنان نشده است.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در این شرایط شیوع بیماری کرونا، زباله‌گردی، جابه‌جایی ضایعات فلزات و پلاستیک آلوده در محله‌ها و خیابان‌های مختلف شهر بیرجند تعطیل نشده و هنوز هم افرادی با گاری، موتورسیکلت و وانت در سطح شهر تردد می‌کنند و در سطل‌های زباله سرک می‌کشند.

زباله‌گردی یک معضل بهداشتی و اجتماعی در سطح جامعه است و با شیوع ویروس کرونا، پدیده زباله‌گردی مشکلات بهداشتی بسیاری برای این افراد که تا کمر در سطل‌های زباله برای جمع‌آوری انواع ضایعات  پلاستیک ، فلزات و … خم می‌شود، ایجاد می‌کند و همین افراد می‌توانند عامل شیوع بیماری در شهر و به دیگران نیز باشند.

تعدادی از زباله‌گردها در سطح شهر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند: نبود شغل و مشکلات مالی باعث شده برای تامین نان شب خانواده خود در این شرایط کرونایی راهی خیابان‌ها و جمع آوری ضایعات پلاستیک ، فلزات و…و شوند که نیاز است سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های حمایتی و شهروندان به یاری این افراد بشتابند.

ساعت حدود ۱۰ شب است به اجبار با ماسک و دستکش برای خرید نان و مایحتاج خانه از منزل خارج می‌شوم که در یکی از کوچه‌های شمشاد خیابان سجادشهر با فرد زباله‌گرد میانسالی مواجه می‌شوم که بدون کمترین وسیله حفاظتی در حال جست و جو ضایعات پلاستیک و فلزات و سایر… در یکی از سطل‌های زباله کنار کوچه است.

در قسمت عقب و تاج ماشین پیکان وی نیز تعدادی کیسه چرک پر از زباله وجود دارد، گذاشتم که کارش تمام شود حدود چهار تا پنج دقیقه‌ای با خیال راحت مشغول جست و جو در سطل زباله و جداسازی ضایعات  مختلف مانند ضایعات پلاستیک، فلزات ، کاغذ و سایر بود.

این زباله‌گرد ۴۷ ساله که خواست نامش ذکر نشود گفت: خشکسالی‌های چندین ساله و کاهش درآمد مرا را روانه شهر کرد که به دلیل پیدا نکردن شغل مناسب برای امرار و معاش خانواده خود به جمع‌آوری ضایعات پلاستیک و فلزات و … از سطل های سطح شهر  روی آورده‌ام.

از وی در مورد شیوع ویروس کرونا و ترس از آن پرسیدم افزود: در جریان شیوع این بیماری هستم و روزانه اخبار را هم نگاه می‌کنم اما مجبورم برای تامین نان زن و پنج فرزندم نسبت به جمع‌آوری ضایعات پلاستیک ، فلزات و … اقدام کنم و شکم گرسنه، کرونا نمی‌شناسد!

وی بیان کرد:  ضایعات پلاستیک، نان، آهن و دیگر ضایعات به درد بخور همچون کارتن و کتاب از مهمترین اقلامی است که در طول روز جمع می‌کنم و شب برای فروش به ضایعات فروشی‌ها می‌برم.

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری به شما تذکر نمی‌دهد؟ گفت: چرا در طول روز در برخی نقاط شهر ماموران شهرداری حضور دارند اما در شب‌ها حضور ندارند و راحت انواع ضایعات پلاستیک و فلزات و … را جمع آوری می‌کنم.

زباله‌گرد دیگری هم در انتهای خیان سجادشهر بیرجند در حالی که ماسک بر صورت و دستکش به دست داشت و یا به قول خودش کرونا را جدی گرفته است گفت: همین طرح ممنوعیت زباله‌گردی خود دلیلی برای کاهش شیوع بیماری است اما مجبورم برای خرج خانواده‌ام ضایعاتی مانند ضایعات پلاستیک ، فلزات و … را جمع‌آوری کنم.

وی عنوان کرد: برخی افراد بدون هیچ دستکش و ماسکی همانند قبل در سطل زباله‌ها به جست و جو می‌پردازند ولی من از دستکش و ماسک استفاده می‌کنم!

وی همچنین در پاسخ به این سوال که از بیماری کرونا نمی‌ترسد؟ گفت: چرا به شدت می‌‎ترسم اما مجبور برای تامین مایحتاج خانواده‌ام ضایعات پلاستیک و فلزات و کارتن  را جمع‌آوری کنم و این را هم می‌دانم که عمر دست خداست.

زباله‌گردی در بیرجند ممنوع است

اما مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند گفت: در راستای حفظ سلامت شهروندان و اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا، طرح جمع‌آوری زباله‌گردها با تشکیل هشت تیم در سطح شهر به صورت شبانه‌روزی و در سه شفیت کاری از ۲۵ اسفندماه فعال شد.

احمد لطایفی افزود: این تیم‌ها برابر الگوی تعریف شده با زباله‌ گردها برخورد می‌کنند و موادی که زباله‌گردها جمع‌آوری کرده‌اند، از آنها گرفته شده و در بخش مجزایی از سایت پسماند شهرداری که ۱۵ متر عمق دارد، امحا و دفن می‌شود.

وی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا زباله‌گردی در بیرجند ممنوع است و از افراد زباله‌گرد دستگیر شده هم تعهد اخذ می‌شود که از جمع آوری مجدد ضایعات پلاستیک و فلزات و .. خودداری کنند.

لطایفی گفت: با توجه به گستردگی شهر بیرجند به نحو احسن نمی‌توانیم با افراد زباله‌گرد مقابله کنیم و نمی‌توانیم در یک لحظه بر روی تمام نقاط شهر اشراف داشته باشیم.

وی از مردم خواست در صورت رویت زباله‌گردی در سطح شهر و یا محله خود با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس بگیرند تا همکاران متولی بلافاصله به محل اعزام و برخورد لازم را انجام دهند.

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند اظهار داشت: برابر مفاد قانون مدیریت پسماند خرید و فروش، نگهداری، حمل و نقل زباله و ضایعات پلاستیک و فلزات و … تخلف و ممنوع است و ما نمی‌توانیم سلامت ۲۰۰ هزار شهروند بیرجندی را به خاطر امرار و معاش ۲۰۰ نفر فدا کنیم.

لطایفی عنوان کرد: شهرداری آمادگی دارد که روز بازار مسافر را به صورت رایگان در اختیار زباله‌گردها قرار دهد تا با دستفروشی امرار و معاش کنند و از این طریقی برای خود شغل سالمی هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این شرایط شیوع ویروس کرونا برخورد با زباله‌گردها که سلامت خود و دیگر شهروندان را به خطر می‌اندازند از اهمیت اساسی برخوردار است گفت: زباله گردی و  جمع کردن ضایعات پلاستیک و فلزات از سطل های سطح شهر کار غیرقانونی است و در این شرایط حساس جامعه با آنان برخورد خواهیم کرد.

لطایفی با اشاره به اینکه براساس مقررات باید محل دفن پسماندهای عادی و پزشکی از هم مجزا باشد، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا زباله‎های بیمارستان‌ها به صورت ساعتی از سطح شهر جمع آوری و با آهک و خاک گندزدایی و دفن می‌شود.

وی بیان کرد: محل دفن زباله‌های شهر بیرجند در جاده شوشود دارای آیلند، دوربین و نگهبانی است و از ورود افراد غیرمجاز به محل سایت جلوگیری می‌شود.

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند افزود: برای پرسنل جمع‌آوری کننده پسماند و ضایعات پلاستیک و فلزات  از ابتدای اسفندماه سال جاری نسبت به توزیع ماسک و دستکش اقدام شده و در راستای تامین اضطراری اقلام مزبور این شهرداری با هماهنگی‌های صورت پذیرفته اقدام به سفارش ماسک‌های نانو متریال قابل شست و شو کرده که پس از تحویل و تایید مراجع بهداشتی در اسرع وقت در اختیار تمامی پرسنل در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

لطایفی با اشاره به اینکه زباله‌گردی یکی از معضلات اساسی است و یکی از ناقلان بیماری کرونا، سطل‌های زباله است گفت: در راستای جمع آوری یا ساماندهی زباله‌گردها شهرداری اقداماتی همچون پلمب یا تعطیلی مراکز خرید و فروش ضایعات پلاستیک و فلزات و سایر ضایعات که کانونی برای تجمع پسماندهای آلوده هم می‌توانند باشند، انجام داده است.

وی گفت: گندزدایی و ضدعفونی کردن مستمر باکس‌های زباله سطح شهر از دیگر اقدامات شهرداری است که در این روزها با اهمیت بیشتری انجام می‌شود.

کرونا تاکنون به بیش از ۱۵۰ کشور دنیا سرایت و ۳۱ استان ایران را نیز درگیر کرده است.

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تا روز دوشنبه ۲۶ اسفند در خراسان جنوبی ۱۰۷ نفر و فوت شدگان ۱۲ نفر اعلام شد.

شهرستان بیرجند بیشترین موارد مثبت کرونا را در خراسان جنوبی دارد.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید