اخبار پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک گرانول پلاستیک گرانول پلی اتیلن

بازیافت ظروف یکبارمصرف، گامی موثر در زمینه حفظ محیط زیست

افتتاح کارخانه بازیافت ضایعات پلاستیک ظروف یکبار مصرف پلی اتیلن و پلی استایرن و تولید گرانول پلاستیک در مشهد

فروش ویژه گرانول پلاستیک

امروزه استفاده از ظروف در بین شهروندان ایرانی افزایش پیدا کرده است و مسئله بازیافت ضایعات و تولید گرانول پلاستیک پی اس و پلی اتیلن از آنها به یک امر مهم تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، در حال حاضر ایران یکی از 5 کشور اول جهان در استقاده از این ظروف محسوب می‌شود به گونه‌ای که فقط در سال‌های ۱۳۸۵به بعد ” سالانه بیش از 570 هزار تن از این ظروف تولید شده است “.

با توجه به اینکه در گذشته امکاناتی جهت جمع‌آوری و بازیافت دوباره ضایعات پلاستیک ظروف یکبار مصرف و تولید گرانول پی اس و گرانول پی اتیلن از این ظروف درکشور وجود نداشت هر سال این مقدار مواد و ضایعات پلاستیک در طبیعت رها می‌شدند که به علت عدم تجزیه‌پذیری آن‌ها تا 100 سال باعث نابودی طبیعت و محیط زیست شده است.

با توجه به به خطر افتادن طبیعت توسط این ظروف؛ مشهد به عنوان اولین شهر کشور با راه‌اندازی کارخانه بازیافت ضایعات پلاستیک ظروف یکبارمصرف و تولید گرانول پلاستیک با عنوان پلی‌استایرن گام مهمی در زمینه حفظ محیط زیست برداشته است.

در همین رابطه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در این باره گفت: در حال حاضر در شهر مشهد کارخانه‌های بازیافت کاغذ، ضایعات پلاستیک، پت،کود کمپوست،کودگرانوله‌گوگرددار، ورمی کمپوست، آسفالت، لاستیک و نیروگاه بیوگازسوز وجود دارد.

علی نجفی ادامه داد: در راستای تکمیل‌سازی مجموعه کارخانه بازیافت مشهد تا بهمن ماه سال جاری کارخانه بازیافت ضایعات پلاستیک پلی استایرن(ظروف یکبار مصرف) نیز به بهره‌برداری خواهد رسید..

وی در خصوص ضرورت بازیافت ضایعات پلاستیک ظروف یکبار مصرف بیان کرد: با توجه به اینکه ظروف یکبار مصرف به طبیعت خسارت زیادی وارد می‌کند بازیافت و تولید گرانول پلاستیک از آن می‌تواند در مواد کامپوزیتی از جمله سپر ماشین استفاده شود.

نجفی ادامه داد: کارخانه بازیافت ضایعات پلاستیک پلی‌استایرن با ظرفیت بازیافت روزانه بیش از یک تن ظرف یک بارمصرف، دو محصول پرک و گرانول پلاستیک پی اس را تولید می‌کند .

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: هم اکنون این ظروف در کارگاه‌های غیر بهداشتی، غیر مجاز و سنتی بازیافت و تبدیل به گرانول پلاستیک می‌شود که خطرات زیادی را به همراه دارد .

وی بیان کرد: ضایعات پلاستیک پلی‌استایرن مصرفی شامل ظروف یکبار مصرف و فوم (یونولیت) در قدیم به عنوان عایق در صنایع الکتریکی و لاستیک مصنوعی استفاده می‌شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تصریح کرد: ارزانی و قالب‌پذیری خوب پلی‌استایرن سبب شده که این پلیمر در بیشتر صنایع مانند صنایع تولید وسایل خانگی، صنایع غذایی، صنایع بسته بندی، صنایع تولید اسباب بازی و صنایع تولید عایق الکتریسته و عایق حرارت کاربرد داشته باشد.

وی ادامه داد: ساخت کارخانه بازیافت ضایعات پلاستیک پلی‌استایرن و پلی اتیلن، زمینه مشارکت بخش خصوصی را در فرآیند بازیافت فراهم کرده است و موجب تولید گرانول پی اس و پلی اتیلن و سبب افزایش ارزش افزوده می شود .

به گفته نجفی برای ساخت این کارخانه در بخش عمرانی با همکاری بخش خصوصی 700 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

مسوولان مضرات ظروف یکبارمصرف را اطلاع‌رسانی کنند

در ادامه کارشناس محیط زیست نیز با بیان اینکه ظروف پلاستیکی و پلی‌استایرن دوستدار محیط زیست نیست، گفت: ظروف پلی‌استایرن و پلی‌اتیلن که از آن به عنوان ظروف پلاستیکی یاد می‌شود در طبیعت ماندگاری بالا دارند و تجزیه آن ها سال‌ها طول می‌کشد.

فاطمه دوستی ادامه داد: با توجه به مضر بودن این ظروف در حال حاضر مصرف ظروف پلاستیکی در بین شهروندان افزایش داشته است به گونه‌ای که مردم با حضور در طبیعت برای تفرج و تفریح از این ظروف استفاده وضایعات پلاستیک آن‌ها را در طبیعت رها می‌کنند.

وی تصریح کرد: در کنار اینکه رهاسازی ظروف و ضایعات پلاستیکی در طبیعت خطراتی برای محیط زیست دارد منظره نازیبایی را نیز به وجود می‌آورد.

این کارشناس محیط زیست در خصوص خطرات رهاسازی ظروف یکبارمصرف و پلاستیکی در طبیعت، بیان کرد: مواد موجود در این ظروف پس از رهاسازی ریشه گیاهان را احاطه و مانع رسیدن آب و غذا می‌شود که این مهم خشکی گیاه را به دنبال دارد.

دوستی با اشاره به اینکه شهروندان اقبال بیشتری به پدیده‌های نوظهور دارند، تصریح کرد: در حال حاضر برخی از شهروندان نسبت به پدیده‌های نوظهور نگرشی افراطی دارند و با باب شدن ظروف یکبارمصرف و پلاستیکی به جای چینی و ملامین مصرف خود را افزایش داده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر در برخی از کشور‌ها برای جلوگیری از ازدیاد ظروف یکبارمصرف از کیسه ‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنند.

دوستی عدم وجود تبلیغات برای مضربودن این ظروف را دیگر مشکل افزایش مصرف شهروندان در این زمینه دانست و ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از شهروندان از مضرات استفاده از این ظروف و همچنین خطرات رهاسازی و دفن آن در طبیعت آگاه نیستند که در این بین باید مسوولان ذیربط حضوری پررنگ داشته باشند.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: با توجه به اینکه سطح پذیرش شهروندان بالا است باید دراین زمینه اطلاع‌رسانی کارآمد و برنامه‌ریزی شده و فرهنگ سازی درستی صورت بگیرد.

وی یکی از راه‌های بی خطرسازی این ظروف را بازیافت آن و تولید گران پی اس یا پلی اتیلن از آن ها دانست و گفت: یکی از مزایای بازیافت این ظروف حل مشکل دپوی این پسماند است.

دوستی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه با محدودیت منابع روبه روهستیم؛ بازیافت این ضایعات پلاستیک در کنار اینکه به حل این مشکل کمک می‌کند می‌تواند در ایجاد منابع جدید و استفاده از آن در دیگر صنایع موثر باشد.

این کارشناس محیط زیست استفاده از پلاستیک‌های زیست تجزیه پذیررا دیگر راه حل این معضل دانست و بیان کرد: پلاستیک‌های زیست تجزیه پذیر پلاستیک‌هایی است که با پایه ذرت و دیگر مواد طبیعی مانند موم زنبور عسل ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مدت ماندگاری این پلاستیک‌ها در طبیعت 90 روز است.

دوستی تصریح کرد: تولید کنندگان ظروف پلاستیکی نیز به منظور جلوگیری از بروز مشکل در تولیدات خود می‌توانند شیوه‌های سنتی را کنار بگذارند وصنعت خود را جایگزین کنند.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید