اخبار پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک گرانول پلاستیک گرانول پلی اتیلن

سود آوری و اشتغالزایی در صنعت با بازیافت ضایعات پلاستیک

افزایش اشتغالزایی و درآمد با صنعت بازیافت ضایعات پلاستیک و تولید گرانول پلی اتیلن

فروش ویژه گرانول پلاستیک

کارشناس صنعت پلیمر و بازیافت گفت: صنعت بازیافت ضایعات پلاستیک و تولید گرانول به اشتغال‌زایی، حفظ محیط‌ زیست، هدررفت منابع ملی تجدید ناپذیر و رفع مشکل پسماندها به ویژه پلاستیک کمک می‌کند.

حمیدرضا پناهنده کارشناس صنعت پلیمر و بازیافت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بازیافت ضایعات پلاستیک و تولید گرانول پلی اتیلن و … و نقش آن در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، اظهار داشت: در حال حاضر روزانه بیش از 49 هزار تن پسماند عادی در شهرها و روستاهای کشورمان تولید می‌شود که از این میزان حدود 38 هزار تن شهری و مابقی روستایی است.
وی تاکید کرد: در صورت جداسازی و تفکیک از مبدا پسماندهای تولیدی، علاوه بر کمک به بازیافت و دفع بهداشتی این طلای سیاه، از آلودگی محیط‌ زیست و از بین رفتن سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌شود.


کارشناس صنعت پلیمر و بازیافت با بیان این‌که بازگشت مجدد مواد گنجانده شده در پسماندهای خانگی به چرخه تولید، ارزش افزوده بیشتری ایجاد می‌کند، تصریح کرد: اجرای بازیافت سبب می‌شود که ضایعات کمتری سوزانده یا دفن شود و علاوه بر این موارد، انرژی و هزینه کمتری در مقایسه با تولید مواد نو هدر رود.


پناهنده ادامه داد: با اجرای طرح بازیافت، میزان ضایعات پلاستیک کاهش یافته و با تولید گرانول های پلاستیک مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن و استفاده مجدد از آن‌ها به کاهش آلودگی‌های محیط‌ زیست می‌انجامد.
وی با تاکید بر این‌که صنعت بازیافت در ایران جزء صنایع جوان محسوب می‌شود و به علت مباحث اقتصادی و زیست‌محیطی از اهمیت خاصی برخوردار است، بیان کرد: نظارت و استانداردهایی در این خصوص نیاز است تا بتوان با توجه و حمایت بیشتر از این صنعت، محصولاتی با تنوع بیشتر و کیفیت بالاتر تولید کرد.


کارشناس صنعت پلیمر و بازیافت با بیان این‌که پلاستیک‌ها جزء ضایعات هستند که به دلیل مصرف روزافزون درصد بالایی از پسماندهای شهری را تشکیل می‌دهند، گفت: پلاستیک‌ها موادی هستند که به علت سهولت قالب‌گیری و شکل‌دهی کاربرد فراوانی در صنایع بسته‌بندی دارند و به دلیل استحکام زیاد، پایداری حرارتی بالا، چقرمگی زیاد و مقاومت در برابر خوردگی در تولید قطعات برای صنایع خودروسازی، الکترونیک، هواپیماسازی، فضانوردی و موشک‌سازی کاربردهای زیادی دارند.


وی در ادامه افزود: این ضایعات در تولید ساک دستی، ظروف پلاستیکی، چرخ‌دنده‌های مهندسی، بدنه خودرو، روکش سیم و کابل، کف پوش سالن‌ها و وسایل پزشکی استفاده می‌شوند و به همین دلیل جایگزین مناسبی برای فلزات بوده و روز به روز بر میزان ضایعات پلاستیکی افزوده می‌شود.
کارشناس صنعت پلیمر و بازیافت در خصوص راهکارهای حل مشکل پسماندها و ضایعات پلاستیکی، گفت: با روش‌های نوین بازیافت مانند تولید گرانول پلاستیک پلی اتیلن و … می‌توان به حل مشکل پسماند و تخریب ناشی از آن بر محیط‌ زیست کمک کرد.


پناهنده در خصوص ضرورت بازیافت ضایعات پلاستیک‌، تصریح کرد: مصرف بیشتر ظروف یکبار مصرف حاصل از پدیده‌ شهرنشینی و کاربرد آن در صنایع مختلف، تجزیه‌ نشدن و ماندگاری در طبیعت حداقل به مدت 300 سال، ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و مهم‌ترین عامل یعنی افزایش قیمت مواد نو پتروشیمی به دلیل حذف یارانه حامل‌های انرژی و همچنین افزایش قیمت جهانی، ضرورت استقبال از مواد و محصولات بازیافتی را روز به روز بیشتر کرده است.
وی افزود: از نظر قیمتی نیز محصولات گرانول پلاستیک بازیافتی حدود 30 درصد ارزان‌تر از گرانول های نو پتروشیمی عرضه می شوند و دلیل پیشرفت صنعت بازیافت در دنیا علاوه بر بحث محیط زیست این مطلب است که می توان محصولات ارزشمندی را از موادی تهیه کرد که به لحاظ قیمت نسبت به محصولات نو پایین‌تر هستند.


کارشناس صنعت پلیمر و بازیافت گفت: تبدیل ضایعات پلیمری و پلاستیکی به مواد و محصولاتی با کاربری جدید مانند گرانول پلی اتیلن و پلی پروپیلن با هدف اشتغالزایی و حفاظت از محیط‌ زیست و ایجاد ارزش افزوده بالا با کمترین سرمایه به عنوان صنعتی سودآور محسوب می‌شود.


وی با تاکید بر این که در سراسر جهان بازیافت و استفاده مجدد از زباله‌ها به یکی از شاخص‌های صنعتی تبدیل شده، بیان کرد: کشورهای پیشرفته برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این منابع پرارزش عزم خود را جزم کرده‌اند؛ به طوری که در حال حاضر در بیشتر این کشورها کمتر از روش سوزاندن و یا دفن برای حل مشکل پسماندها و ضایعات پلاستیک استفاده می‌شود و در چنین شرایطی اگر چه در کشور ما هم بخشی از پلاستیک از جمله ظروف و لوله‌های پلاستیکی پلی اتیلن، مجدد جمع‌آوری و بازیافت و تبدیل به گرانول می‌شوند، اما بخش عظیمی از این ضایعات پلاستیک به مراکز دفن زباله سپرده می‌شوند.


کارشناس صنعت پلیمر و بازیافت با اشاره به این‌که یکی از گسترده‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های صنعت پلاستیک، بخش بازیافت ضایعات پلاستیک به محصولات قابل استفاده مجدد برای سایر تولید‌کنندگان مانند گرانول پلی اتیلن و سایر گرانول ها است، افزود: مواد اولیه این صنعت لاستیک‌های فرسوده و پوشیده در مناطق مختلف کشور است که به فراوانی در ایران یافت می‌شوند و سالیانه چندین هزار تن به حجم آن‌ها اضافه می‌شود.
پناهنده تاکید کرد: وجود پسماند پلیمری برای محیط‌ زیست به عنوان یک معضل جدی محسوب می‌شود اما همین مشکل برای صنعت بازیافت مفید است چرا که تهیه مواد اولیه را برای فعالان این صنعت آسان می‌کند.

تاثیر صنعت بازیافت ضایعات پلاستیک و تولید گرانول در جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی


وی با اشاره به این‌که نگاه شرکت‌های دانش‌بنیان به بازیافت نگاه علمی است و این نگاه باعث تحول در صنعت بازیافت می‌شود، گفت: صنعت بازیافت ضایعات پلیمری؛ صنعتی سودآور و اشتغال‌زا محسوب می‌شود و متقاضیان کارآفرینی با دریافت مشاوره از شرکت‌های دانش‌بنیان و در اختیار گذاشتن مواد اولیه و ماشین‌آلات می‌توانند به حفظ محیط‌زیست، رفع مشکل پسماندها بویژه پلاستیک، جلوگیری از هدررفت سرمایه و منابع ملی تجدیدناپذیر و اشتغال‌زایی کمک کنند.


کارشناس صنعت پلیمر و بازیافت بیان کرد: در ایران علاوه بر مشکلات موجود در این صنعت، نبود استاندارد و نظارت بر مشکلات موجود دراین صنعت سبب تولید محصول با کیفیت پایین و مضر برای سلامتی می‌شود و از سوی دیگر عدم وجود دستگاه‌هایی که بتواند محصولاتی با کیفیت مناسب تولید کند یکی دیگر از مشکلات این صنعت محسوب می‌شود؛ چرا که دستگاه‌ها از امکانات حداقلی برخوردار بوده و دستگاه‌های مصرفی اکثرا دست دوم و قدیمی هستند.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید