اخبار پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک

تولید پلاستیک‌ تجدیدپذیر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: محیط زیست کشور با چالش پلاستیک‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و راه برون‌رفت از این تهدید زیست محیطی،قوانین انگیزشی و حمایت دولت از سرمایه‌گذاران در تولید پلاستیک‌ تجدیدپذیر است.

فروش ویژه گرانول پلاستیک

به گزارش ایرنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: محیط زیست کشور با چالش پلاستیک‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و راه برون‌رفت از این تهدید زیست محیطی،قوانین انگیزشی و حمایت دولت از سرمایه‌گذاران در تولید پلاستیک‌ تجدیدپذیر است.

«رضا میرزایی» روز شنبه به مناسبت روز ملی بدون پلاستیک در گفت و گو با ایرنا افزود: ضایعات پلاستیک غیرقابل تجزیه و زخمی ماندگار بر پیکرمحیط زیست است که به‌دلیل قابلیت‌های فراوان و قیمت ارزان در سال‌های اخیر استفاده گسترده آن به فرهنگ تبدیل شده و تداوم رفتارهای افراطی در استفاده و رهاسازی پلاستیک فاجعه‌بار است.

وی بیان کرد: اگرچه در سال‌های اخیر پویش‌ نه به پلاستیک به راه افتاده و مردم ترغیب به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و کاغذی به جای نایلون می‌شوند اما چهره طبیعت در اغلب مناطق کشور از بطری و ضایعات پلاستیک رها شده آسیب‌ جدی و جبران ناپذیری  خورده و نیاز است که در سطوح تصمیم ساز کلان تولید پلاستیک‌های تجدید پذیر جایگزین نسل مقاوم شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: ایران از لحاظ جمعیتی هفدهمین کشور دنیا محسوب می‌شود اما از نظر مصرف پلاستیک در زمره پنج کشور اول جهان است و مصرف محصولات پلاستیکی در ایران بیش از سه برابر متوسط جهانی است.

میرزایی اظهار داشت: میزان مصرف پلاستیک در ایران سالانه ۵۰۰ هزار تن است و  پسماندهای این بخش علاوه بر آسیب رساندن به محیط‌زیست برای سلامتی انسان‌ها نیز زیان‌بار بوده و به گفته کارشناسان استفاده از ظروف یک‌بار مصرف برای غذای داغ بیماری‌زا است.
وی تصریح کرد: پلاستیک‌ها حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ سال در طبیعت ماندگاری دارند و ماده‌ای مخرب برای محیط زیست و تنوع زیستی محسوب شده و  مصرف کننده انرژی و آب و مولد گازهای گلخانه‌ای به شمار می‌روند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: حفاظت محیط زیست در قانون اساسی رسالت همگانی تعیین شده  و همه باید به تعهدات اجتماعی خود برای داشتن زمین پاک و محیط سالم زیست عمل کنند.

میرزایی گفت: ظرفیت اکولوژیک زمین محدود است و مصرف بی‌رویه و کم توجهی به ضوابط حفاظتی منابع پایه آب، خاک و هوا  باعث می‌شود که تخریب جبران ناپذیری رخ دهد که عواقب آن برای خود انسان خواهد بود و یکی از مسایل تهدید کننده محیط زیست تولید و مصرف پلاستیک‌ها است که با چرخه زیستی سازگار نیست و باید آگاهانه در سایه فرهنگ‌سازی از این رفتار مخرب فاصله گرفت.

وی توضیح داد: حرکتی که در ایام کرونا به همت سمن‌های مردمی در پاکسازی جاده‌های استان از مواد زاید از جمله پلاستیک‌ها آغاز شد و تداوم دارد، اقدامی باارزش است که نشان از مسئولیت‌پذیری اجتماعی شهروندان دارد و این مهم می‌تواند بخشی از جراحات عمیقی که در سال‌های قبل به دلیل رهاسزی ضایعات پلاستیکی و رفتار غیرمتعهدانه در مصرف پلاستیک‌ها صورت گرفته را التیام بخشد.

استان مرکزی یکی از مناطق برخوردار طبیعی در امتداد زاگرس است که انواع مناطق زیستگاهی تالابی، کویر، کوهستانی، دشت و غیره را در خود دارد و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده تاکنون ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۲۰ گونه دوزیست، ۱۷گونه آبزی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.


۱۲ و ۲۵ صدم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب ۱۱ منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش کشور محسوب می‌شود.
مناطق تحت حمایت استان مرکزی شامل ۲ منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک و الوند خمین، ۲ پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، مناطق شکار ممنوع بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر است.

منطقه حفاظت شده ۷۰ قله اراک دارای حدود ۹۷ هزار هکتار وسعت و اولوند خمین هشت هزار و ۶۰۰ هکتار است.
استان مرکزی خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی است. 

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید