اخبار پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک

زنبیل جایگزین پلاستیک

زنبیل جایگزین پلاستیک

فروش ویژه گرانول پلاستیک

به گزارش ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: استفاده از زنبیل های پلاستیکی، حصیری و پارچه ای که به فراموشی سپرده شده، باید دوباره زنبیل جایگزین پلاستیک شود و جای خود را به کیسه ها و ظروف پلاستیکی ندهند.

فریبا رضایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: رفتار و نگاه غیرمسؤولانه به مصرف پلاستیک در ایران و همچنین استان نیز، چشم اندازهای ناخوشایندی در طبیعت و محیط اطراف ما برجای گذاشته است.

رودخانه یا حتی جوی های آبی که ضایعات پلاستیک در آن شناور هستند، دشت های کنار مسیر بزرگراه ها و توقفگاه های بین جاده ای که با انبوهی از ضایعات پلاستیک پوشیده شده است، مراتع و فضای سبزی که کیسه های نایلونی بوته ها و گیاهان آن را اسیر خود کرده اند؛ همگی محصول نگاه بی تفاوت ما به مصرف پلاستیک و رهاسازی آن در طبیعت است.

وی افزود: مصرف کنندگان و رهاکنندگان زباله های پلاستیکی در طبیعت شاید اگر می دانستند پلاستیک احتمالاً تنها 20 دقیقه کار ما را راه بیندازد، اما حدود 400 سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شود و از بین برود و رفته رفته مواد شیمیایی موجود در آن ها از طریق خاک به آب، گیاهان و سپس چرخه غذایی نفوذ می کند، به سادگی آن ها را در طبیعت رها نمی کردند و به پلاستیک هایی که مصرف آن ها گاه هیچ ضرورتی نیز ندارد، “نه” می گفتند.

رضایی ادامه داد: متاسفانه در این ایام نیز بیماری کرونا در کشور بلای جان مردم شده و به بحرانی شدن مصرف پلاستیک نیز دامن زده است و مصرف کالاهای پلاستیکی به بهانه سلامت از دستکش گرفته تا کیسه‌های پلاستیکی به شدت افزایش یافته که این امر تبعات زیست محیطی زیادی را به دنبال داشته است، با توجه به گفته کارشناسان امر در مواردی متوسط عمر مفید هر کیسه پلاستیکی کمتر از 15 دقیقه است، اگر برای کاهش مصرف پلاستیک تدابیری اتخاذ نشود، با یک بحران جدی روبه‌رو می شویم.

تولید زباله های پلاستیکی؛ بلای جان محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تصریح کرد: یک کیسه پلاستیکی از سوپرمارکت، کیسه ای دیگر از نانوایی یا چند کیسه از میدان میوه و تره بار جزو مصارف قطعی هر یک از ما در طول یک روز است که با اندکی آگاهی و اراده می توان تعداد آن را نه به صفر، بلکه به کمترین میزان رساند.

وی افزود: استفاده از زنبیل های پلاستیکی، حصیری و پارچه ای که برای بسیاری از ما یادآور گذشته و دوران کودکی نیز است به فراموشی سپرده شده، اما باید دوباره زنبیل جایگزین پلاستیک شود؛ اکنون دیگر کمتر کسی برای خرید نان از پارچه و زنبیل استفاده می کند و افراد بیشتر تمایل به خرید نان همراه با نایلون دارند.

رضایی عنوان کرد: از طرفی دیگر استفاده از ظروف یک بار مصرف در میهمانی ها و سفرها، طبق آمار ایران را جزو 10 کشور پرمصرف در زمینه ظروف یکبار مصرف قرار داده است و بی توجهی ها به مصرف نایلون و پلاستیک باعث شده تا روزانه 58 هزار تن ضایعات در شهرها و روستاهای کشور تولید شود که این میزان تولید با استانداردهای جهانی و میزان تولید ضایعات در کشورهای صنعتی فاصله بسیار دارد.

وی تأکید کرد: استفاده زیاد از ظروف پلاستیکی و گرایش مردم به مصرف این ظروف به دلیل سبک، ارزان و یک بارمصرف بودن آن ها اثرات سوئی بر محیط زیست و سلامت جسم دارد. قرارگرفتن ظروف پلاستیکی در مجاورت هوای گرم یا بسیار سرد کیفیت مواد غذایی را کاهش می دهد. با وجود این مردم باز هم به مصرف این ظروف تمایل دارند.

وی ابرازنگرانی کرد: امروزه استفاده بی رویه از پلاستیک به یک رفتار تبدیل شده است که ریشه آن به نبود آگاهی و سازوکارهای مناسب برای تفکیک زباله بازمی گردد.

رضایی خاطرنشان کرد: اگر پلاستیک های قابل بازیافت جمع آوری شده و در چرخه بازیافت قرار گیرند از حجم میزان ضایعات پلاستیک رهاشده در طبیعت کاسته می شود و به اینگونه به چرخه تولید بازخواهند گشت.

تفکیک از مبداء موضوع مورد غفلت مسؤولان و شهرداری ها است که باعث شده ضایعات پلاستیک در مخلوطی با سایر پسماندها جمع آوری یا از طریق روان آب های سطحی به اراضی کشاورزی برسند که اگر به این موضوع توجه شود و تلاش هایی برای اجرای طرح های تفکیک از زباله در دستور کار قرار گیرد معضل زباله و آلودگی آن به حداقل می رسد.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید