اخبار پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک

واحدهای جمع آوری و ذوب ضایعات پلاستیک بلای جان محیط زیست کهریزک

مشکلات محیط زیستی از جمله آلودگی آب، خاک و هوا به واسطه وجود واحدهای غیرمجاز جمع‌آوری و ذوب ضایعات پلاستیک که در حاشیه مجتمع پردازش و بازیافت ضایعات آرادکوه گردهم آمده‌اند، امروز بلای جان محیط زیست و مردم بخش کهریزک شده‌است.

فروش ویژه گرانول پلاستیک

به گزارش ایرنا : مشکلات محیط زیستی از جمله آلودگی آب، خاک و هوا به واسطه وجود واحدهای غیرمجاز جمع‌آوری و ذوب ضایعات پلاستیک که در حاشیه مجتمع پردازش و بازیافت ضایعات آرادکوه گردهم آمده‌اند، امروز بلای جان محیط زیست و مردم بخش کهریزک شده‌است.

وجود مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه که روزانه بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تن زباله تهران را در خود جای می دهد باعث شده تا در برخی از روستاهای اطراف، واحدهای ضایعات پلاستیک و بازیافت شکل بگیرد که به دلیل نوع فعالیت و همچنین نزدیکی آن به واحدهای مسکونی، مشکلات زیست محیطی زیادی را برای مردم ایجاد کرده‌اند.

بنا به هشدار مدیران و کارشناسان، دفن غیراصولی زباله ها در کهریزک، دود ناشی از آتش زدن پسماندهای واحدهای جمع آوری ضایعات پلاستیک و پسماند سوزها خودبه‌خودی، ترکیبات آلی منتشره در هوا، این شهر را با چالش جدی زیست محیطی مواجه ساخته است.

علاوه بر دریاچه شیرانه زباله های کلان شهر تهران در مجتمع پردازش و بازیافت آرادکوه که موجب آلودگی آب های زیرزمینی بخش کهریزک و حتی بخش هایی از حسن آباد فشافویه شده است، اراضی کشاورزی و منابع آب های سطحی بخش کهریزک نیز بخاطر شستشوی ضایعات پلاستیک توسط واحدهای غیرمجاز آسیاب پلاستیک امروز آلوده شده اند.

بخش کهریزک با جمعیتی در حدود ۱۶۳ هزار نفر ایرانی و اتباع از توابع شهرستان ری، از شمال به بهشت زهرا (س)، از غرب به اتوبان تهران قم، از شرق به باقر شهر و از جنوب به شهر حسن آباد فشافویه محصور و در فاصله ۱۳ کیلومتری شهرستان ری واقع شده است.

کمبود آب کشاورزی موجب تغییر کاربری اراضی شده است

سید ماشاالله هژبری یکی از کشاورزان قدیمی و مالک یکی از واحدهای غیرمجاز آسیاب و ذوب پلاستیک روستای قمصر در ادامه این گزارش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: کمبود آب کشاورزی و بایر ماندن اراضی موجب تغییر کاربری و اجاره زمین ها به واحدهای غیرمجاز آسیاب و ذوب ضایعات پلاستیک شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته آب کشاورزی روستای قمصر توسط ۲ رشته قنات تامین می شد، عنوان کرد: خشک شدن قنات ها به واسطه حفرهای چاه برای تامین آب شرب باقرشهر موجب شد کشاورزی منطقه از بین برود.

هژبری یادآور شد: کشاورزان روستای قمصر و بخش کهریزک در گذشته یکی از تامین کنندگان سبزی و صیفی کلان شهر تهران بودند و غرفه های عرضه مستقیم سبزیجات شهرداری تهران را نیز اجاره می کردند ولی با خشک شدن آب قنات و چاه ها دیگر کشاورزی از رونق افتاد.

وی با اشاره به اینکه در حدود ۲ هکتار زمین کشاورزی مرغوب دارد، ابراز کرد: ۲ فرزند بنده با تحصیلات عالیه در ۲ هزار متر از اراضی بنده به کار جمع آوری، آسیاب و ذوب پلاستیک مشغول هستند، در این میان اداره محیط زیست از هکتار زمین بایر شده بنده فقط آن ۲ هزار متر مربع کارگاه را می بیند.

هژبری یادآور شد: اگر همین کارگاه را هم از ما بگیرند درآمدی برای معاش و زندگی برایمان باقی نمی ماند.

وی با بیان اینکه کشاورزان بخش کهریزک با ایجاد صنایع تکمیلی و تبدیلی بجای کارگاه های ذوب پلاستیک موافق هستند، عنوان کرد: جهاد کشاورزی مجوز، وام و تنفس وام را بدهد ما همگی از احداث صنایع تکمیلی و تبدیلی مانند سردخانه و گلخانه موافق هستیم.

آسیاب و ذوب ضایعات پلاستیک درآمد چند ۱۰ میلیونی ندارد

هادی فیروزآبادی یکی دیگر از کشاورزان و کارگاه داران روستای قمصر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: مسئولانی که تصور می کنند آسیاب و ذوب پلاستیک درآمد چند ۱۰ میلیونی دارد می توانند گردش حساب ما را از بانک ها بگیرند.

وی ادامه داد: کارگاه های غیرمجاز آسیاب و ذوب پلاستیک به واسطه کمبود آب و نداشتن درآمد کشاورزان ایجاد و یا اجاره داده شده است اگر دولت طرحی در حمایت از ما داشته باشد حتما استقبال خواهیم کرد.

فیروزآبادی با بیان اینکه واحدهای آسیاب و ذوب ضایعات پلاستیک از لحاظی خدمت شایانی در حفظ محیط زیست و جمع آوری ضایعات پلاستیک از محیط می کند، افزود: اداره محیط زیست و سایر مسئولان بجای جلوگیری از این کار باید زمینه اصولی تاسیس این کارگاه را محیا کند.

بیش از یکصد هکتار از اراضی کهریزک محل جمع آوری و ذوب ضایعات پلاستیک شده است

در ادامه این گزارش بخشداری کهریزک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: متاسفانه هم اکنون بیش از صد هکتار از اراضی مرغوب و حاصلخیز کشاورزی کهریزک در روستاهای مجیدآباد، قمصر، ده نو، قلعه شیخ و شریف آباد محل جمع آوری، آسیاب و ذوب پلاستیک شده است.

امین بابایی وجود مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه را علت اصلی تمام مشکلات زیست محیطی و حتی اجتماعی بخش کهریزک دانست و اظهار داشت: پسماندهای پلاستیکی تفکیک شده در مجتمع بازیافت آراد کوه برای کاهش هزینه حمل و نقل تماما به سمت روستاهای اقماری نزدیک این مرکز در بخش کهریزک حمل و تخلیه می شود.

وی ادامه داد: سود بالای آسیاب و ذوب پلاستیک ( گرانول گیری ) باعث شده برخی کشاورزان خودشان وارد این کار شوند و یا اراضی خود را در اختیار فعالان ذوب پسماند قرار دهند.

وی با بیان اینکه کارگاه های غیرمجاز آسیاب و ذوب پلاستیک محیط های بسیار غیر بهداشتی و کثیفی هستند، افزود: کسانی که در این محل های مشغول به کار هستند عمدتا اتباع غیرمجاز می باشند که به دلیل درآمد خوب وارد این کار شده اند.

بابایی یادآور شد: اتباع بیگانه غیرمجاز به دلیل اینکه امکان سپرده گذاری در بانک ها را ندارند تمام درآمد خود را صرف رهن اراضی کشاورزی و توسعه کارگاه های غیرمجاز آسیاب و ذوب پلاستیک می کنند که این امر موجب توسعه و افزایش تعداد این کارگاه ها  شده است.

این مسئول با اشاره به وجود اراضی کشاورزی سبز در کنار این کارگاه های غیرمجاز، عنوان کرد: سود بالای تولید گرانول و آسیاب پلاستیک اصلی ترین دلیل تمایل کشاورزان به این کار است در حالی که آب حاصل از شستشوی پلاستیک های آسیابی به دلیل نبود دستگاه تصفیه فاضلاب به صورت مستقیم وارد اراضی کشاورزی شده و موجب آلودگی شدید آن می شود.

بابایی با اشاره به آسیاب کیسه های پلاستیکی پسماندهای بیمارستانی در برخی از کارگاه های غیرمجاز در بخش کهریزک، بیان داشت: هم اکنون محیط زیست و اراضی کشاورزی مرغوب این بخش فدای زیاده خواهی عده ای افراد سوجو شده است.

بخشدار کهریزک ادامه داد: علاوه بر آلودگی اراضی کشاورزی و آب های سطحی کارگاه های ذوب پلاستیک ( گرانول گیری ) برای پاک سازی توری های فلزی و مشبک خود در ساعات پایانی شب آنها را می سوزانند که موجب انتشار بوی بد و سموم مختلف در هوای کهریزک می شود.

کشاورزان نمی خواهند واحدهای غیرمجاز آسیاب و ذوب ضایعات پلاستیک جمع شوند

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری در ادامه این گزارش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اداره محیط زیست شهرستان ری طی سالیان گذشته تمامی فعالیت واحدهای غیرمجاز آسیاب و ذوب فلزات را رصد کرد و برای آنها اخطاریه و حکم پلمپ گرفته است، گفت: کشاورزان نمی خواهند واحدهای غیرمجاز آسیاب و ذوب پلاستیک از اراضیشان جمع شوند.

زهره عبادتی ادامه داد: هرزمان که برخورد با متخلفان زیست محیطی در حوزه تغییر کاربری اراضی و واحدهای جمع آوری و پردازش پلاستیک صورت گرفته است عده زیادی از کشاورزان بخش کهریزک که ذی نفع هستند اجرای احکام زیست محیطی را با مشکل روبرو کرده اند.

وی با بیان اینکه ادامه روند موجود در توسعه و افزایش واحدهای غیرمجاز آسیاب و ذوب پلاستیک در آینده ای نزدیک مشکلات زیست محیطی زیادی را برای کهریزک و شهرستان ری به بار خواهد آورد، تاکید کرد: در کنار اداره محیط زیست باید سایر دستگاه ها نیز با ارائه راهکار و برخورد جلوی توسعه این واحدها را بگیرند.

عبادتی اضافه کرد: بارزسان محیط زیست شهرستان ری همواره تمامی این کارگاه های را زیر نظر دارند ولی باید یک راهکار درست و متناسب برای جلوگیری از توسعه این واحدهای ذوب ضایعات پلاستیک ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه وجود مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه علت اصلی توسعه کارگاه های غیرمجاز آسیاب و ذوب پلاستیک در روستاهای کهریزک است، عنوان کرد: اداره محیط زیست شهرستان ری مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران را به دادگاه معرفی کرده است ولی همچنان تغییر در روند عملکرد این مجتمع یا جابجایی آن صورت نگرفته است.

عبادتی یادآور شد: شهرداری تهران قرار است در جهت ساماندهی کارگاه های غیرمجاز تفکیک، آسیاب و ذوب فلزات به فعالان این بخش در داخل سایت آراد کوه مکان مشخصی ارائه کند که هنوز این کار صورت نگرفته است.

وی در پایان با اشاره اینکه جمع آوری، آسیاب، ذوب و سوزاندان ضایعات پلاستیک یکی از مهمترین معضلات زیست محیطی شهرستان ری محسوب می شود، افزود: اگر برخورد جدی با متخلفان صورت نگیرد در آینده شاهد ورود پسماند تمامی شهرهای کشور به شهرستان ری خواهیم بود.

صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی باید جایگزین کارگاه های ذوب ضایعات پلاستیک در ری می شود

فرماندار ویژه شهرستان ری در ادامه این گزارش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: جهاد کشاورزی شهرستان ری باید با صدور مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی زمینه ایجاد صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی و ایجاد شغل پاک برای کشاورزان را ایجاد کند.

حسین توکلی کجانی با بیان اینکه معیشت کشاورزان و صاحبان اراضی کشاورزی کهریزک اهمیت ویژه ای دارد، افزود: در کنار جمع آوری واحدهای غیرمجاز پسماند و گارگاه های آسیاب و ذوب پلاستیک باید به معیشت کشاورزانی که به دلیل نبود آب لازم اراضیشان خشک و بایر شده است نیز توجه ویژه شود.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی شهرستان ری باید به صورت پایلوت تمامی اراضی کشاورزی بخش های مختلف شهرستان را آمایش کند و براساس استعداد هر منطقه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی مجوز برای تغییر کاربری ارائه نماید.

توکلی با بیان اینکه شهرستان ری استعداد خوبی را در حوزه گلخانه، سردخانه و سایر حوزه های صنایع تبدیلی کشاورزی دارد، عنوان کرد: اگر شرایط صدور مجوزها و تامین تسهیلات برای ایجاد شغل های پاک محیا شود بسیاری از معضلات زیست محیطی شهرستان خود به خود از بین خواهند رفت.

وی ادامه داد: آب منطقه ای باید در خصوص حق آبه کشاورزان ری اقدامات لازم را انجام دهد و در صورت ایجاد گلخانه مجوز حفر چاه برای آن را اتخاذ نماید.

توکلی با اشاره به اینکه اتحادیه تولید کنندگان پلاستیک اقدام به صدور جواز و مجوز برای برخی کارگاه های آسیاب و ذوب پلاستیک کرده است، تاکید کرد: هیچ اتحادیه ای حق صدور مجوز در محدوده سرزمینی ری را ندارد و در صورت تکرار برخورد خواهد شد.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید