اخبار پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک

سه طرح جمع آوری مخازن زباله از تهران

سطل‌هایی که اکنون در خیابان‌های شهر تهران برای جمع‌آوری زباله وجود دارد در واقع یک مدل منسوخ در دنیاست که هم شیرابه تولید می‌کند و هم سبب گسترش زباله‌گردی می‌شود.

فروش ویژه گرانول پلاستیک

سطل‌هایی که اکنون در خیابان‌های شهر تهران برای جمع‌آوری زباله وجود دارد در واقع یک مدل منسوخ در دنیاست که هم شیرابه تولید می‌کند و هم سبب گسترش زباله‌گردی می‌شود. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این طرح برای چندین سال قبل مناسب بود، اما به گفته کارشناسان حوزه شهری این طرح دیگر جوابگوی سیستم زباله‌های تهران نیست که به فکر جمع آوری مخازن زباله هستیم؛ از طرف دیگر، جمع‌آوری زباله و مخزن‌گذاری در سطح شهر یک طرح چندجانبه است که بر اساس شرایط مکانی از سیستم مناسب استفاده می‌شود. در حال حاضر سه مدل جدید برای جمع آوی ضایعات پلاستیک و دیگر پسماندها در تهران در دستور کار قرار گرفته است.

توضیحات مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در مورد جمع آوری مخازن زباله

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه اجرای این سه مدل نیازمند تامین بودجه است، گفت: در حال حاضر تفکیک ضایعات پلاستیک و دیگر پسماندها از مبدأ را آغاز کرده‌ایم. ۱۰ هزار ساختمان را درنظر گرفته و این کار به صورت پایلوت در مناطق ۱۶، ۶، ۲۱ و ۲۲ آغاز شده است. مخازن را به خانه‌ها برده‌ و به موازات آن، مخازن بیرونی را جمع‌آوری کرده‌ایم. در حال حاضر مخازن شهرک شهرداری در منطقه ۲۲ را جمع‌آوری کرده‌ و این کار به تدریج صورت می‌گیرد.

صدرالدین علیپور گفت: در حوزه مدیریت پسماند نگاه کلی در شهر تهران و شاید در ایران این است که در این حوزه غفلت‌هایی صورت گرفته و شاید کار اصولی صورت نگرفته است و باید مانند برخی حوزه‌ها مثل انرژی و آب به این حوزه هم توجه جدی می‌شد. باید مشکلات در این حوزه به صورت ریشه‌ای برطرف می‌شد تا شاهد عقب‌افتادگی نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه  در کلان‌شهر تهران با جمعیت بالایی که دارد، در حوزه ضایعات با تکتک شهروندان سر و کار داریم، تصریح کرد: باید کار درازمدت و زیرساختی صورت می‌گرفت؛ عموما مدیران در این حوزه به دنبال کارهای زودبازده هستند و البته باید اقدامات فرهنگی هم صورت بگیرد که همین موضوع زمانبر است و مدیران به این سمت حرکت نمی‌کنند، به همین دلیل عقب‌ماندگی‌هایی در این حوزه وجود دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه در حوزه پسماند تغییر عادت‌هایی صورت گرفته و یکسری مخازن بر سر معابر و کوچه‌ها نصب شده اظهار کرد:  این  موضوع باعث شده است که شهروندان هر ساعت که می‌خواهند زباله‌ را به بیرون از منزل بیاورند و دیگر کار تفکیک صورت نمی‌گیرد؛ همین فاکتور مخازن، وضعیت را دشوارتر کرده و باعث بروز مشکلاتی شده است.

گام اول و گام دوم در جمع آوری مخازن زباله

گام اول ، اگر مخازن مالک داشته باشند و معلوم شود که هر کس چه چیز تولید کرده، براساس میزان زباله و نوع زباله‌ای که تولید شده عوارض می‌دهند و اگر تولید زباله‌ کم باشد، از عوارض معاف شود. ایستگاه میانی در شهر تهران به عنوان ایستگاه پردازش وجود دارد که جالب است این ایستگاه‌ها به جای پردازش، محل جمع‌آوری زباله بود. زباله‌ها از سطح شهر جمع‌آوری، در این ایستگاه‌ها ریخته می‌شد و دوباره از این ایستگاه‌ها جمع‌آوری و به آرادکوه برده می‌شد.

علیپور افزود: در گام دوم قصد داریم ایستگاه‌های پردازش را حذف کنیم و به سمت ام‌آر‌اف حرکت کنیم. ام‌آراف ایستگاه‌هایی هستند که اطراف شهر شکل می‌گیرد و این کار با مشارکت بخش‌خصوصی انجام می‌شود و در ازای کاری که بخش‌خصوصی انجام می‌دهد، به مدت چند سال از پسماندهای خشک استفاده می‌کنند. قبلا ما هنگام حمل زباله مشکل ریزش شیرابه را داشتیم که با انجام این کار مشکلات در این زمینه هم برطرف می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه  شرکت‌ها باید در زمینه ام‌آراف سرمایه‌گذاری کنند، افزود: البته این را هم بگویم که باید برای سرمایه‌گذار هم انگیزه ایجاد شود، اگر مخازن زباله جمع‌آوری و ایستگاه‌های ام‌آراف نصب شود، دیگر زباله‌ای نمی‌ماند که بخواهد به تبع آن زباله‌گردی وجود داشته باشد. 

در حال حاضر 60 هزار مخزن در تهران وجود دارد، آیا ما می‌توانیم 60 هزار آدم کنار این مخازن قرار دهیم تا زباله‌دزد نباشد؟ قطعا این کار شدنی نیست؛ اما با جمع آوری مخازن و سیستم‌هایی که در دستورکار است می‌توانیم زباله‌گردی را حذف کنیم.

وی افزود: وقتی که مخازن مالک داشته باشد و وارد ساختمان شود، دیگر زباله‌گردی حذف می‌شود. برای ایجاد ام‌آر اف هم فراخوان داده‌ایم و اگر به نتیجه برسد، ساخت آن بیش از 6 تا 7 ماه زمان‌بر نیست و قرار است چهار ایستگاه ام‌آراف داشته باشیم؛ با این کار مشکل شیرابه حل می‌شود، خلوص پسماند بیشتر می‌شود و مشکلات زیست‌محیطی کاهش پیدا می‌کند. یکسری پسماندهای حجیم همانند شیشه‌های ساختمانی، شاخ و برگ، لاستیک، پسماندهای الکترونیک و… وجود دارند که تجزیه نمی‌شوند و از سال گذشته برای این پسماندها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. علیپور اظهار کرد: شهروندان می‌توانند در 20 نقطه‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده پسماندهای الکترونیک  را به غرفه تحویل دهند؛ همین‌طور برای لاستیک‌ها و شیشه‌ها هم برنامه‌ریزی کرده‌ و دیگر این پسماندها به آرادکوه نمی‌رود. 

وی با اشاره به اینکه  بخش دیگری از کاهش تولید پسماند، اطلاع‌رسانی و هوشمندسازی است، ادامه داد: روی موضوع شبکه‌های بدون پسماند در مناطق کار می‌کنیم و غرفه بازیافت با حداکثر ظرفیت فعالیت می‌کنند. حمل و نقل پسماند را به صورت روزانه رصد می‌کنیم و در بحث هوشمندسازی اتفاق‌های خوبی رخ داده است.

مجموعه فرآیند را با ردیاب و دوربین‌ها رصد می‌کنیم تا مشکلی ایجاد نشود. علیپور در پایان  گفت: در مجموع برای تحول در مدل جمع‌آوری پسماند در شهر تهران به صورت حدودی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است، اگرچه این رقم زیاد بوده اما باید توجه کرد که در واقع هزینه‌ای قابل برگشت است، چرا که از این طریق ارزش زباله خشک محاسبه شده و از سوی دیگر هزینه تامین بهداشت و حمل و نقل از چرخه جمع‌آوری زباله کم می‌شود که خود نوعی بازگشت سرمایه است. اکنون نیروهای سازمان پسماند برای جمع‌آوری زباله دو بار در روز در سطح شهر تردد می‌کنند که اگر این مدل‌های تازه اجرا شود، این هزینه هم از جمع‌آوری زباله حذف می‌شود.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید