اخبار پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک

دفن ضایعات در منطقه باباموسی بجنورد مجوز ندارد

منطقه باباموسی در شمال شرق بجنورد

فروش ویژه گرانول پلاستیک

هیچ‌ مجوزی از دستگاه‌های مرتبط برای بهره‌برداری از سایت دفن ضایعات در منطقه باباموسی در شمال شرق بجنورد گرفته نشده و مطالعات ارزیابی آثار آن به انجام نرسیده است.

به گزارش ایرنا، کارشناس‌مسئول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: سه مکان فاقد مجوز مدیریت نهایی پسماند شهری بجنورد شامل سایت زباله گاه باباموسی، ایستگاه میانی پسماند شهری و مرکز دفع نخاله‌های ساختمانی بجنورد عرصه دفن غیراصولی زباله شده است.  

حمیده رضایی اظهار داشت: مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد، از سال ۷۲ در زمین‌های باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن در دره‌های طبیعی موجود در منطقه، انجام می‌شود که البته در حال حاضر و با توجه به حجم پسماند تلنبار شده در سال‌های گذشته، این دره‌های طبیعی نیز اشباع و مسطح شده است.  

این محل در حریم شهر بجنورد ایجاد شده که در مغایرت با ضوابط قانونی استقرار واحدهای نظیر آن است.

طدفن زباله در زباله گاه باباموسی، به هیچ عنوان بهداشتی و اصولی نیست، ورود انواع مواد آلاینده و شیرابه‌های تولیدی از پسماندهای دفعی به خاک و تاثیر بر آب‌های زیرسطحی در طول سالیان، بهره‌برداری از این محل را به عاملی برای آلودگی آب و خاک منطقه تبدیل کرده است.

رضایی خاطرنشان کرد: نزولات جوی و تاثیرات آب و هوایی، قادرند تاثیرات سوء ناشی از رهاسازی و تلنبار هزاران تن ضایعات پلاستیک و دیگر پسماندها در طول زمانی نزدیک به ۳۰ سال دفع در این محل را شدت بخشند.

این محل با توجه به شرایط توپوگرافی و گذشت سال‌ها از آغاز دفع پسماند، فاقد خاک کافی برای پوشاندن پسماندهاست، در نتیجه، پسماندها در معرض تاثیرات جوی، دستبرد اقلام باارزش توسط افراد زباله گرد، تجمع حشرات موذی و حیوانات و پرندگان در محل است که همگی این موارد، موجب انتشار آلودگی به منابع زیستی می‌شود.

رضایی در ادامه توضیحات دفن ضایعات در منطقه باباموسی بجنورد مجوز ندارد، میگوید:

یکی از مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان در سال‌های گذشته، انتقال نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای حاصل از عملیات عمرانی و ساخت‌وساز به این محل و به‌کارگیری به عنوان پوشش حداقلی پسماندها بوده که تاکنون و پس از چندسال، اجرایی نشده است.

با بیان این‌که محل سایت دفع نخاله شهر بجنورد نیز واقع در جاده روستای لنگر، فاقد هرگونه مجوز قانونی بوده و کانونی برای ایجاد آلودگی در منطقه شده است، بر اهمیت مکان یابی دقیق سایت‌های مدیریت و دفع پسماند و انجام مطالعات کامل برای بهره‌برداری از آنها تاکید کرد.

درنظر نگرفتن اصول اولیه، قانونی و معیارهای مکان یابی در جانمایی و احداث اینگونه سایت‌ها، نظیر انجام مطالعات خاکشناسی و زمین شناسی، هیدرولوژی، آب و هوایی، اجتماعی و لحاظ نشدن مولفه‌های مربوطه در بهره‌برداری از آن، زمینه ساز بروز و گسترش انواع معضلات اجتماعی، ‌زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی خواهد بود.

آتش زدن عمدی یا احتراق خودبه خودی پسماندهایی که در این محل در اختلاط با هم تلنبار شده اند، بویژه انواع پلاستیک و لاستیک، انواع باتری‌ها، لامپ‌های روشنایی و تجهیزات مستعمل برقی و الکترونیکی، باقیمانده محلول‌ها و مواد شیمیایی شوینده و ضدعفونی کننده‌ها سبب تهدید بهداشت می‌شود.  

سوزاندن زباله‌ها، آلاینده‌های خطرناکی همچون فلزات سنگین، ترکیبات کلره، اسیدی و قلیایی موجب انتشار انواع گازها و بخارات سمی و خطرناک نظیر ذرات معلق، دی اکسید گوگرد، هیدروکربن‌ها، دی اکسین و فوران ناشی از سوختن آنها در محیط و گسترش آن به وسیله جریانات جوی و بادهای محلی در مناطق مسکونی پیرامون می‌شود.  پس از بروز مشکلات اجتماعی برای فعالیت کارخانه کمپوست و تعطیل شدن آن واحد تولیدی، مشکل زباله‌ها دوباره گریبانگیر بجنورد شده و ارتفاعات باباموسی در شمال شرق مرکز استان خراسان شمالی را به عرصه دپو و دفنگاه زباله‌ها تبدیل کرده است.

شهر بجنورد ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و روزانه ۱۳۷ تن ضایعات پلاستیک و دیگر پسماندها جمع‌آوری می‌شود.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید