اخبار پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک

مشکل آفرینی دفن مختلط زباله‌ها در بجنورد

مشکل آفرینی دفن مختلط زباله‌ها در بجنورد

فروش ویژه گرانول پلاستیک

مشکل آفرینی دفن مختلط انواع ضایعات عفونی و عادی با هم در دفنگاه میانی شهر بجنورد مشکل‌آفرین است اما با وجود مکاتبه‌های زیاد این مشکل برطرف نشده است.

مشکل آفرینی دفن مختلط زباله‌ها در بجنورد
مشکل آفرینی دفن مختلط زباله‌ها در بجنورد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناس ‌مسئول نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: پسماندهای عادی خانگی، کاغذ، ضایعات پلاستیک با پسماندهای ویژه پزشکی اتوکلاو شده یا نشده، عفونی و تیز و برنده و پسماندهای مراکز خدماتی و تجاری شامل انواع تجهیزات و قطعات برقی و الکترونیکی، باتری‌ها، سموم و محلول‌های خطرناک نظیر شوینده‌ها و ضدعفونی کننده‌ها بر خطرات این مکان و احتمال انتشار آلودگی از طریق آن در محیط‌زیست افزوده است.

حمیده رضایی با بیان این‌که خودرو حمل پسماندهای پزشکی باید جدا از دیگر زباله‌ها باشد، گفت: خودرو حمل پسماند پزشکی باید جداگانه و دارای شرایط خاص مطابق ضوابط باشد. اکنون همه پسماندهای مراکز درمانی عادی و پزشکی، مختلط با هم بارگیری شده و خودرو، به صورت اشتراکی مجددا برای بارگیری پسماند شهری استفاده می‌شود که این امر، خطرات بهداشتی خود را دارد.

کارشناس مسئول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی افزود: افراد زباله‌گرد که به علت نبود نظارت کافی، به آسانی به انواع مختلف پسماندها دسترسی دارند، روزانه در حال فعالیت و زباله‌گردی در محل دیده می‌شوند که این خود از عوامل مهم انتقال آلودگی است.

اقلام قابل بازیافت و باارزش موجود در پسماندهای انتقالی به این سایت، توسط این افراد جمع‌آوری و مجددا به شهر بازگردانده شده و در پروسه بازیافت در کارگاه‌های عمدتا غیرمجاز، تبدیل به انواع محصولات بازیافتی شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

مشکل آفرینی دفن مختلط

از جمله ضایعات قابل بازیافت، پسماند حاصل از خدمات درمانی و مراقبت‌های پزشکی در مراکز درمانی و یا منازل است که در صورت بی‌خطر نشدن و یا نقص در فرایند بی‌خطرسازی، حاوی عوامل بیماری زا و خطرناک بویژه در حال حاضر، با احتمال آلودگی به ویروس کووید ۱۹ می‌تواند باشد.

رضایی گفت: این پسماندها به علت دفن غیراصولی و پوشانده نشدن با خاک و آهک (طبق ضوابط)، در دسترس افراد زباله گرد قرار داشته و با توجه به مرغوبیت مواد، بدون توجه به مخاطرات عدیده آن، توسط این افراد با رغبت بیشتری جمع‌آوری و در پروسه بازیافت قرار می‌گیرند. این امر، می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات و معضلات حاد بهداشتی برای عموم شود.

وی ادمه داد: ضایعات جمع‌آوری شده از سطح شهر بجنورد و نیز مراکز درمانی نظیر مطب‌ها و بیمارستان‌ها، ابتدا در ایستگاه میانی، تخلیه و پس از انجام تفکیک دستی، بخشی از مواد خشک و اقلام قابل بازیافت، مجددا بارگیری و به محل زباله‌گاه باباموسی حمل می‌شود.

رضایی گفت: علیرغم مکاتبات متعدد و توصیه‌های این اداره‌کل مبنی بر عدم تخلیه و بارگیری مجدد پسماندهای جمع‌آوری شده از مراکز درمانی و پزشکی در این محل، این رویه کماکان ادامه دارد که آثار و پیامدهای آن شامل انتقال و انتشار مجدد آلودگی بر اثر تماس افراد و پرسنل دست‌اندرکار فرایند تفکیک و حمل با پسماند پزشکی و همچنین پارگی و سوراخ شدن کیسه‌ها و ظروف حاوی پسماندهای عفونی و تیز و برنده و تخلیه و پراکندگی محتویات آنها در محیط و نیز تجمع حشرات، جوندگان و پرندگان در محل، همواره قابل مشاهده است.

تفکیک در این محل، به صورت ابتدایی و دستی و توسط کارگران حاضر در مجموعه که متاسفانه فاقد هرگونه پوشش و اقلام حفاظتی نیز هستند، انجام می‌شود.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید