یک تولیدکننده پلاستیک گفت: نسبت به وضعیت مشابه سال قبل شاهد افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت ظروف یکبار مصرف هستیم.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا تیموری در خصوص میزان مصرف ظروف یکبار مصرف با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش نذورات در ماه محرم اظهار کرد: نذورات هنوز به طور ویژه آغاز نشده است و معمولا یکی، دو روز مانده به تاسوعا و عاشورا شروع میشود. در سالهای گذشته و پیش از کرونا، 20 روز پیش از آغاز ماه محرم و ماه مبارک رمضان، خریدها برای هیاتها و حسینیهها آغاز میشد اما در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا این موضوع به شدت کاهش یافته است.
وی افزود: عامل دیگر کاهش تولید ظروف یکبار مصرف، گرانی مواد اولیه است. نسبت به وضعیت مشابه در ابتدای محرم سال گذشته، قیمت مواد اولیه ظروف یکبار مصرف 100 درصد و از ابتدای فروردین ماه سال جاری حدود 60 درصد افزایش داشته، این افزایش قیمت به خرید از بورس کالا که دارای شناسنامه هستند، مربوط میشود. قیمت ظروف یکبار مصرف در بازار آزاد، نسبت به وضعیت مشابه در سال گذشته حدود 130 درصد افزایش داشته است.
این تولیدکننده پلاستیک با اشاره به مشکلات واحدهای صنفی ظروف یکبار مصرف عنوان کرد: تقاضای خرید وجود ندارد. بزرگترین معضل تولیدکنندهها فروش است. در 20 تا 30 سال گذشته به علت خالی بودن بازار، معمولا چندین خریدار در نوبت بود تا هر جنس با هر کیفیتی را بخرد اما امروزه بهترین جنس با بهترین کیفیت و کمترین قیمت را باید به همراه جایزه به فروش برسانیم زیرا بازار اشباع شده، تولیدکنندههای متنوعی وارد بازار شدهاند و شرایط عرضه و تقاضا متفاوت شده است.
معضل اصلی افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت ظروف یکبار مصرف از نظر علیرضا تیموری
تیموری ادامه داد: معضل اصلی صنعت گران، فروش و بازاریابی است. طبیعی است وقتی جنسی گران میشود و تقاضا کاهش مییابد، با بحران فروش روبهرو شویم. نتیجه معضل فروش کاهش ظرفیت و تعطیلی کارخانهها است.
وی در خصوص اینکه آیا در تولید با کمبود مواد اولیه مواجه شدهایم یا خیر گفت: متاسفانه توزیع مواد اولیه صنایع پاییندستی پتروشیمی که واحدهای پلمیری هستند، به دلیل شرایط شیوع کرونا با استقبال اندکی روبهرو بوده اما اصولا سیستم توزیع سیستمی است که در تمام شرایط در آن مشکل داشتهایم.
این تولیدکننده پلاستیک اضافه کرد: در حال حاضر 80 کارخانه پتروشیمی در حال تاسیس در ایران داریم و سالانه 100 میلیون تن جنس با کیفیت تولید میکنیم، با 20 سال پیش که 5 تا 6 کارخانه پتروشیمی در ایران داشتیم، تفاوت چندانی نداریم. کرونا فقط یکی از عوامل آن است. سیستم توزیع ما شفاف نیست و معضلی است که در تمام صعنتها که نظارتی از آنان به عمل نمیآید، وجود دارد. این معضل تا زمانی که سیاستهای شفاف از سوی تولیدکننده و توزیعکننده اعمال شود، وجود خواهد داشت.
تیموری خاطرنشان کرد: کرونا از ابتدای سال و انتهای سال گذشته تمام مردم جهان از جمله کشور ما را درگیر کرده اما سیاستهای انقباضی که در این خصوص داشتهایم به بسیاری از صنایع از جمله ظروف یکبار مصرف آسیب وارد کرده است. تمام تالارها، رستورانها، کترینگها، آشپزخانهها، آبمیوهگیریها و مشاغلی که بستهبندی مواد غذایی داشته و از ظروف یکبار مصرف استفاده میکردهاند، به دلیل شیوع کرونا تعطیل و نیمهتعطیل شدهاند.
وی افزود: تعطیلی این صنوف به بازار فروش ظروف یکبار شوک وارد کرده و باعث میشود بسیاری از صنوف دچار بحران شوند. واحدهای صنفی و کارخانهها صد در صد تعطیل نشدهاند اما در دوران نقاهت سختی قرار دارند.