به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از نشریه فوربس، شرکت «شرکای اروپایی کوکاکولا» بسته‌هایی مقوایی را برای قراردادن چند قوطی کوکاکولا معرفی کرده است که ۱۰۰درصد قابل بازیافت هستند و با این روش می‌توان سالانه از تولید و مصرف ۱۸ تن ضایعات پلاستیک ممانعت کرد.

این بسته‌های مقوایی جدید که در همکاری با شرکت بسته‌بندی وست‌راک آمریکا ساخته‌ شده‌اند از مواد مقاومی تولید می‌شوند که در آن از هیچ نوع فرآورده‌های چسبی استفاده نمی‌شود. همچنین این بسته‌ها می‌توانند در کاهش هزینه‌های بسته‌بندی نیز موثر باشند. براساس اعلام شرکای اروپایی کوکاکولا، این برنامه می‌تواند از نیاز به ۱۱ هزار تن پلاستیک و تولید ضایعات پلاستیک در غرب اروپا جلوگیری کند.

این شرکت اعلام کرده است که اقدام کوکاکولا برای جایگزینی بسته‌های پلاستیکی با مقوایی نشان از تعهد شفاف این شرکت در استفاده از بسته‌بندی‌های دوست‌دار محیط‌زیست دارد.

کوکاکولا از آخرین شرکت‌های مطرح در زمینه  تولید نوشیدنی است که به استفاده از بسته‌بندی‌های قابل بازیافت روی آورده است.

نوشابه های کوکاکولا
نوشابه های کوکاکولا

مدیر بخش توسعه تولیدکننده نوشابه های کوکاکولا میگوید:

در ماه ژانویه، بی‌پرز، مدیر بخش توسعه کوکاکولا، توقف تولید نوشابه در بطری‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف را رد کرد. او در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی و در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد گفت: «مشتریان همچنان خواستار خرید این بطری‌ها هستند، چرا که آنها علاوه بر وزن پایین‌تر خود به افراد این امکان را می‌دهند تا در چند نوبت استفاده شوند. ازاین‌رو شرکت ما به دلیل وجود تقاضای بالا برای این نوع بسته‌بندی، فعلا به تولید آن ادامه خواهد داد.»

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، این نوع بطری‌ها سهم ۳ میلیون تنی در بسته‌بندی پلاستیکی سالانه دارند و در سال ۲۰۱۹ نیز کوکاکولا به‌عنوان برندی با بیشترین آلایندگی تولید فرآورده‌ها و ضایعات پلاستیک در سراسر جهان شناخته شد.

اکنون کوکاکولا، بیش از ۳ میلیون دلار در کارخانه بارسلونا سرمایه‌گذاری کرده است تا بتواند این ابتکار را به تولید انبوه برساند و پیش ‌از این نیز اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ می‌تواند هر میزان از بطری پلاستیکی که تولید می‌کند را بازیافت کند. با این‌حال، در بیانیه جدید این شرکت برای استفاده از بسته‌بندی‌های کاغذی، اشاره‌ای به این موضوع نشده است. هم‌اکنون بحران ضایعات پلاستیک، به‌عنوان یکی از جدی‌ترین معضلات زیست‌محیطی جهان شناخته می‌شود.