اخبار پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک

ساماندهی سایت زباله مطالبه جدی مردم جوانرود

ساماندهی سایت زباله مطالبه جدی مردم جوانرود

فروش ویژه گرانول پلاستیک

ساماندهی سایت زباله مطالبه جدی مردم جوانرود
ساماندهی سایت زباله مطالبه جدی مردم جوانرود

ساماندهی سایت زباله مطالبه جدی مردم جوانرود به گزارش ایرنا: سایت زباله «شمامه‎‌ای» شهر جوانرود با ۴۰ سال قدمت یکی از چالش‌های این شهر و روستاهای همجوار است که مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود آورده و ساماندهی آن اکنون یکی از دغدغه‌ها و مطالبات شهروندان جوانرودی است.

به گزارش خبرنکار ایرنا؛ پس از ۴۰ سال وعده وعید مسوُولان مبنی بر ساماندهی این سایت، مشکلات آن همچنان پابرجا و تلاش برای رفع این معضل تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

هرچند بارها این معضل شهری از سوی رسانه‌های مختلف بازتاب داده شده است اما مسوُولان شهری تنها با وعده‌های رنگین خلاص شدن از این وضعیت را به آینده نزدیک موکول کرده‌اند؛ آینده‌ای که مشخص نیست کی از راه می‌رسد!

سردرگمی شهرداری جوانرود در دفن و کنترل ضایعات پلاستیک و دیگر پسماندها بر همگان مشهود و اعتراض پیوسته مردم را به همراه داشته و دارد و تا به امروز شاهد اقدامی عملی در رفع این چالش نبوده ایم و تنها به برگزاری چندین جلسه و دورهمی بسنده شده است.

ساماندهی سایت زباله مطالبه جدی مردم است ! دود باعث ناراحتی زیاد، همه شده

متاسفانه دود این زباله‌ها نه تنها در چشم ساکنان این شهر می‌رود و زندگی را برای آن‌ها دشوار کرده است بلکه رهاسازی ضایعات پلاستیک و دیگر زباله‌ها در محیط غیراستاندارد و پیرامون شهر علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، حیات وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه را نیز به مخاطره انداخته است.

این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان امروز با استفاده از فناوری‌های روز با بازیافت زباله‌ها و مصرف آن در بخش‌های دیگر از آن منبع درآمد جدیدی آفریده اند و دیگر معضلی به‌ نام دفع غیراصولی پسماندها ندارند؛ بلکه توانسته‌اند طلای کثیف را به ابزاری برای توسعه شهرهای خود تبدیل کنند اما در ایران متاسفانه پسماندها به‌ دلیل نبود برنامه و فرهنگ تولید و بازیافت آن همچنان به شکل یک معضل و تهدید برای بهداشت عمومی باقی مانده ‌است.

این معضل سال‌هاست که در  شهر جوانرود خودنمایی می‌کند و تنها کاری که شهرداری این شهر در این حوزه انجام می‌دهد جمع‌آوری بیش از ۱۲۰ تن زباله از سطح شهر و رهاسازی آن در منطقه‌ای در حاشیه این شهر است که به‌ دلیل نبود سیستم بازیافت زباله‌ها  هر از گاهی به طور عمد یا غیر عمدی اقدام به سوازندن آن می شود که این عمل خود بسیار خطرناک است؛ چراکه با سوزندان زباله‌ها که بخش انبوه آن‌ها از مواد پلاستیکی تشکیل شده است، دیوکسین تولید می‌شود که کشنده‌ترین گاز است و در حالت عادی در طبیعت وجود ندارد اما در اثر سوختن پلاستیک در طبیعت به‌وجود می‌آید.

اعتراض شهروندان

یکی دیگر از شهروندان جوانرودی نیز در این رابطه گفت: در این شرایط کرونایی دود و بوی تعفن زباله های شمامه ای زندگی مردم را تحت تاثیر قرارداده است.

«م حسینی» افزود: از مسوُولان انتظار داریم به زودی راهکاری برای این حل مشکل سایت زباله شمامه ای ارائه کنند که مطالبه جدی مردم جوانرود است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان جوانرود نیز به مشکلات زیست محیطی سایت زباله شمامه ای شهر جوانرود اشاره کرد و گفت: سایت زباله شمامه ای خسارت جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زیست وارد می کند.

«عطا الله قادری» افزود: علاوه بر چهره زشت و نازیبایی که در سایت زباله شمامه ای شکل گرفته آلودگی همزمان آب و خاک و هوا، ایجاد مشکلات تنفسی برای شهروندان، نشت فلزات سنگین موجود در زباله و شیرابه به داخل خاک و آبهای سطحی و زیر زمینی از مهمترین مشکلات  این سایت زباله است.

وی تجمع سگ های ولگرد و حشرات مزاحم و هجوم آنها به داخل شهر، سرایت آتش جایگاه دفن زباله به داخل جنگل های اطراف وا نتشار بوی بد زباله و پلاستیک در منطقه وسیعی از جغرافیای منطقه از دیگر مشکلات سایت دفن زباله شمامه ای است.

فرماندار جوانرود نیز در رابطه با مسائل و مشکلات سایت زباله شمامه ای شهر جوانرود گفت: یکی از مشکلات عمده زیست محیطی که بیش از چهار دهه است که مردم شهر جوانرود و روستاهای همجوار با آن مواجه هستند، جایگاه دفن زباله است.

رستگار یوسفی در این مورد میگوید:

«رستگار یوسفی» افزود: در ۲ سال گذشته فرمانداری اعتباراتی برای ساماندهی و ایجاد زیرساخت های سایت زباله اختصاص داده اما با توجه برگزاری جلسات متعدد و تشکیل کارگروه‌های مختلف به  علت توپوگرافی و محدودیت زمین  و شرایط خاص منطقه موفق نشدیم مکانی برای سایت زباله پیدا کنیم.

شهردار جوانرود نیز گفت: برنامه های بلندت مدت و کوتاه مدت برای ساماندهی سایت زباله ای شهر جوانرود با مشارکت شهرداری های منطقه اورامانات در درست اجرا است.

«فرهاد تاب‌زر» افزود: در حال رایزنی هستیم که این سایت را برای همیشه از نزدیکی شهر انتقال دهیم تا در آینده دوباره دچار چنین مشکلی نشویم. 

از جمعیت بیش از ۷۵ هزار نفری شهرستان جوانرود که در شمال غرب کرمانشاه واقع شده است بیش از ۵۵ هزار نفر از آن در شهر ساکن هستند که روزانه ۱۲۰ تن زباله در شهر جوانرود تولید می‌شود.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید