پلاستیک ضایعات پلاستیک وبلاگ گارانتی پلاستیک

تجربه‌های کشور‌های مختلف در ارتباط با بازیافت ضایعات

بازیافت ضایعات

فروش ویژه گرانول پلاستیک

کشور‌های صنعتی پیشرفته که هم سرمایه و هم تکنولوژی لازم برای بازیافت ضایعات را دارند، نتایج مثبتی در این زمینه به دست آورده‌اند که تجارب آن‌ها می‌تواند الگوی خوبی برای کشورهای دیگر جهت مشارکت در رسیدن به این حرکت مؤثر باشد. اسامی بعضی از این کشور‌ها به شرح زیر می‌باشد:

آلمان

آلمان از پیشتازان در عرصه بازیافت ضایعات مختلف است که از حدود سه دهه قبل تا حال حاضر، توانسته بهره اقتصادی خیلی زیادی از ضایعات ببرد. کشور آلمان به دلیل اختراع سیستم تفکیک کامل زیاله در محل تولید زباله، شامل اماکن تولیدی، خدماتی، صنعتی، تفریحی، تجاری، اداری، مسکونی و… توانسته به این سطح از پیشرفت دست یابد. در یک دوره زمانی هفت‌ساله که به سال ۲۰۰۸ منتهی میشود میزان بازیافت ضایعات در کشور آلمان با ۱۶ درصد افزایش، به ۶۴ درصد رسیده است. البته در سال‌های اخیر با فرهنگ‌سازی اندازه کلی ضایعات را تا حدودی کاهش داده و میزان ضایغات را به ۶۲ درصد رسانده است. در واقع مردم آلمانی به درجه‌ای از آگاهی رسیده‌اند که باید اندازه تولید پسماند را کاهش دهند. طبق قانون مدیریت بازیافت ضایعات در آلمان، ضایعات خانگی، توسط مسئولین محلی، مدیریت می‌شوند. یعنی جمع آوری، حمل، سنجش و بازیافت و عملیات دفع ضایعات به صورت کامل ازطریق نظارت مسئولین محلی صورت می‌گیرد.

بازیافت ضایعات در آلماندر کشورآلمان، در مورد ضایعات قانونی ساده و در عین حال تاثیر گذار وضع شده است. در این قانون «فضایی به منظور نگهداشت زباله‌ها و ضایعات غیر طبیعی وجود ندارد». در این قانون غیر از زباله‌هایی که راهکاری جز دفن کردن برای آن‌ها وجود ندارد، سایر موارد را باید جز ضایعات بازیافتی قرار داد. بدین ترتیب می‌توان زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این صنعت و فرصتی برای گسترش بسترهای اقتصادی ایجاد کرد. به دنبال اجرای این قانون، تولید کنندگان نیز نظر خود را درمورد بسته‌بندی محصولات تغییر داده‌اند و به سمت سادگی تمایل بیشتری پیدا کرده اند.

فعالیت‌های کشورآلمان تنها موارد فوق نبوده، بلکه با استخدام ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی اعم از کارگر و کارمند که در هر سال نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار گردش مالی را به همراه دارد، که به مدیریت بخش اقتصادی ضایعات تولیدی در داخل کشور می‌پردازند. همچنین نمایشگاه‌های متفاوتی را در طول سال برگزار می‌کند که نمایشگاه اقتصاد زباله در رأس آن‌ها قرار دارد. در واقع ارتقاع سطح آگاهی شهروندان و فرهنگ‌سازی و تبادل نظر بین صاحب نظران در این عرصه را به این روش اامکان‌پذیر می‌سازد.

آمریکا

یکی دیگر از کشور‌های پیشرفته در بخش بازیافت ضایعات مختلف و مدیریت صحیح آن، آمریکا هست که از اواخر دهه هفتاد میلادی اقدامات مختلفی در این زمینه انجام داده است. در این کشور صاحب قدرت و مدعی تکنولوژی، قانون و حفاظت و کنترل محیط زیست از سال ۱۹۷۸ به تصویب رسیده است که به موجب این قانون، بازیافت ضایعات به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات در بحث مدیریت ضایعات مورد توجه قرار گرفت.

بازیافت ضایعات در آمریکا
بازیافت ضایعات در آمریکا

از دستاوردهای تصویب این قانونو توانایی در بازیافت ۲۸ درصد از ضایعات تولیدی است که در طی ۱۵ سال تقریبا دو برابر شده است و شرکت‌های زیادی را ترغیب نموده تا در این بخش فعالیت کنند، البته هزینه‌های پایین بازیافت ضایعات نیز مزید بر علت می‌باشد.

مسئولان آمریکایی در رابطه با باز یافت ضایعات بسیار هوشیارانه عمل کرده‌اند و با تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها در مورد تولید ضایعات و نتایجی که می‌تواند بر محیط زیست داشته باشد، نتایج خوشایندی کسب کرده‌اند. طوری که از آن به عنوان یک فرصت شغلی یاد می‌شود

در سایر کشور‌ها نیزاین امر میتواند پیاده‌سازی شود تا مسئله تولید ضایعات حل گردد. چونکه در دنیای امروزی، ضایعات تولید شده را از مهم‌ترین چالش‌ها می‌دانند و بی‌تردید با مدیریت کارآمد و صحیح، می‌توانند بر ابعاد مختلف زندگی بشر تاثیر گذار باشند.

کشور آمریکا در مدیریت ضایعات به گونه‌ای عمل می‌کند که دولت فقط در مدیربت ضایعات جامد دخیل است و بقیه ضایعات به بخش خصوصی واگذار شده و بدینگونه بخش خصوصی ۵۹ درصد ار مدیریت ضایعات را در این کشور بر عهده دارد و به خوبی آن را نظارت و کنترل می‌کند. جالب آن است که دولت تا سه دهه قبل، بیشتر از ۵۰ درصد از مدیریت ضایعات را انجام می‌داد و دخالت بخش خصوصی را به عنوان راهکاری برای برون رفت از معضلات و مسائل مرتبط با موضوع بازیافت ضایعات به کار برد. منابع خبری مختلف در آمریکا حاکی از گردش مالی ۲۶ میلیارد دلاری در طی یک سال ناشی از بازیافت ضایعات مختلف دارند و ۱۳۷۶۴۰ فرصت شغلی را برای بازیافت ضایعات به صورت مستقیم ایجاد نموده است.

اگر کشور‌های نیمه صنعتی و در حال توسعه بتوانند چنین طرح‌هایی را پیش بگیرند، به طور قطع نتایج بسیار خوبی به دست خواهند آورد. چونکه در این نوع کشور ها، نرخ بیکاری خیلی بیشتر از کشور‌های صنعتی است و مقدار آلودگی ناشی ازپسماند و ضایعات بیشتر می‌باشد.

ژاپن

بازیافت ضایعات در ژاپندر مدیریت ضایعات درخشش کشور صنعتی ژاپن نیز به چشم می‌خورد. ژاپن که یک کشور آسیایی است و توانایی رقابت با کشور‌های صنعتی اروپایی را دارد، بازیافت ضایعات را جزو اصلی‌ترین سیاست‌های خود قرار داده و هر سال مقادیر زیادی از ضایعات مختلف به ویژه فلزات، پلاستیک و کاغذ‌ها را به چرخه بازیافت و تولید برمی گرداند. در طول یک روز هر شهروند ژاپنی به طور میانگین ۱۱۳۱ گرم زباله ایجاد می‌کند که ۲۰ درصد آن، بازیافت می‌شوند. ژاپنی‌ها در راستای اجرای این برنامه ها، توانستند در سازگاری و همچنین کاهش اثر تغییر آب و هوا نیز موفق باشند به طوری که با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، قطع کمتر درختان و استخراج منابع معدنی تولید گاز‌های گلخانه‌ای را به حداقل رسانده اند.

استرالیا

استرالیا یکی دیگر از کشور‌های پیشرو در صنعت بازیافت ضایعات مختلف است. و آمار بازیافت ضایعات آن به ۵۲ درصد رسیده است. استرالیا توانسته نام کشور خود را جزو برترین‌های صنعت بازیافت ضایعات قرار دهد. ۲/۱ درصد تولید ناخالص ملی استرالیا از طریق بازیافت ضایعات به دست می‌آید. ۵/۷ الی ۵/۱۱ میلیارد دلار گردش مالی ساللیانه استرالیا نیز به بخش بازیافت ضایعات اختصاص دارد. بررسی‌ها و مطالعات مختلفی که در رابطه با این صنعت صورت گرفته است نشان می‌دهد، انگیزه اصلی شهروندان استرالیایی برای مشارکت در صنعت بازیافت ضایعات، اشتغال‌زایی می‌باشد که فرهنگ‌سازی نیز نقش مهمی برای این موضوع دارد.

بازیافت ضایعات در استرالیابیشتر از ده هزار شغل به صورت مستقیم و بیست و هشت هزار شغل به صورت غیر مستقیم از صنعت بازیافت ضایعات به وجود آمده است. در کشور استرالیا ۸/۲ شغل با دفن نمودن هر ده هزار تن ضایعات و پسماند، ایجاد می‌گردد. این در حالی است که با بازیافت همین مقدار ضایعات ۲/۹ شغل به وجود می‌آید. با این تفسیرهاعدم مدیریت ضایعات می‌تواند بیش از یک سوم فرصت‌های شغلی را کاهش دهد.

سوئد

در حالی که ضایعات در کشور‌های مختلف، به عنوان یک مشکل شناخته شده و مسدولین را به فکر راهکاری برای کنترل و هدایت درست ضایعات در مسیر‌های بازیافت واداشته، سوئد با کمبود ضایعات مواجه شده و اقدام به واردات ضایعات از کشور‌های همسایه می‌کند. در سوئد فقط یک درصد از ضایعات تولید شده در منازل، قابلیت بازیافت ندارند که رقمی بسیار دور از تصور می‌باشد. چرا که حتی در کشور‌های اروپایی هم این عدد را به سی و هشت درصد رسیده است.

در سوئد چهارده درصد ضایعات برای تولید کود و سی و شش درصد ضایعات تولیدی برای بازیافت مصرف می‌شود. در اروپا میانگین بازیافت ضایعات بیست و دو درصد است که میانگین این باازیافت درکشور سوئد چهارده درصد از میانگین اروپا بالاتر است. علاوه بر این، به منظور تامین بیست درصد از برق لازم برای دستگاه‌های گرمازا و همچنین دویست و پنجاه هزار خانوار، چهل و نه درصد ضایعات بازیافتی نیز سوزانده خواهند شد. ظرفیت دستگاه‌های سوزاننده ضایعات در کشورسوئد بالاتر از میزان ضایعات موجود در آن است که همین موضوع دولتمردان را ترغیب می‌کند که حدود دو میلیون تن ضایعات در سال وارد کنند، که حدود هشتصد هزار تن از توسط کشور نروژ وارد می‌شود. این موضوع با توجه به هزینه‌های در حال افزایش انرژی، اهمیت ویژه‌ای دارد. قوانین جدی و سخت گیرانه نیز به جهت کنترل گاز‌های آلاینده ناشی از کارخانجات بازیافت ضایعات در این کشور وضع شده است.

سوئیس

در کشور سوئیس، در سوپر مارکت ها، از سطل‌ای ویژه برای تفکیک انواع شیشه‌ها استفاده می‌شود و ضایعات شیشه و کاغذ، دور ریز نمی‌شوند. در شهر‌های مختلف سوئیس، زباله‌های سبز که ناشی از مرتب‌سازی باغچه‌های منازل و امکان مختلف است هر دو هفته یک بار جمع آوری می‌گردند و ضایعات کاغذی نیز به صورت رایگان جمع آوری می‌شوند. و سطح آگاهی عمومی شهروندان به میزانی رسیده که ضایعات آلومینیومی و حلبی را در باکس‌های ویژه‌ای که برای آن‌ها تعبیه شده قرار می‌دهند و بطری‌های دست دوم را به سوپر مارکت‌ها تحویل می‌دهند و سایر ضایعات از جمله مواد شیمیایی و روغنی نیز به صورت کاملاً جدا شده جمع آوری می‌شوند تا هزینه جداسازی آن‌ها به حداقل برسد. ۸۰ درصد از بطری‌های پلاستیکی که رایجترین نوع بسته‌بندی برای انواع نوشیدنی‌ها هستند، بازیافت شده که علاوه بر در نظر گرفتن جنبه‌های زیست محیطی، جنبه‌های اقتصادی و مالی آن نیز مورد توجه قرار دارد. با اینکه بازیافت ضایعات در سوئیس، به صورت کاملا رایگان صورت میگیرد اما قانونی در این مورد تصویب شده که برای دور اریختن زباله‌ها باید هزینه پرداخت کرد. در واقع هر کیسه زباله، حداقل یک یورو هزینه، دارد.

یونان

کشور یونان را میتوان جزو کشور‌های ناموفق در مدیریت ضایعات قرار داد. یک پنجم از ضایعات این کشور از پلاستیک‌هایی با قابلیت بازیافت تشکیل شده است؛ به طوری که بالای یک میلیارد محفظه مواد شوینده، یک میلیارد بطری پلاستیکی آب و یک میلیارد بطری که برای بسته‌بندی نوشیدنی‌های غیر الکی مورد استفاده قرار میگیرد، در طول یک سال در یونان تولید می‌گردد و تنها یک درصد از آن‌ها به چرخه بازیافت برمیگردد. عقب ماندگی ۱۵ساله یونان از سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، موضوعی است که مسدولین ومقامات آن را تصدیق کرده اند.

بازیافت ضایعات در یونانالبته دولت یونان اعلام کرده است که قصد بالا بردن سطح خود در زمینه‌ی بازیافت ضایغات را دارد. هر چند که پایتخت کشور یونان با مصرف هزینه ۷۵ میلیون یورویی، بزرگترین مرکز بازیافت ضایعات را در اروپا تاسیس کرده و آن را بدون استفاده گذاشته است.

ایتالیا

در ایتالیا برای جمع آوری و فرآوری ضایعات قوانین مختلف به تناسب هر منطقه به تصویب رسیده است. در پایتخت ایتالبا یعنی رم قوانین جدی‌تری وضع شده است. به عنوان مثال برای افرادی که به سطل بازیافت در نزدیکی خود دسترسی دارند اما از آن‌ها استفاده نمی‌کنند جریمه‌های نقدی در نظر گرفته می‌شود. البته شهروندان رم نسبت به کم بودن تعداد این سطل‌ها اعتراض داشته و تقاضای افزایش آن‌ها را دارند. زیرا اغلب مواقع، با سطل‌های پر روبه رو هستند. کمیسیون اروپا نیز ۲۸ مورد نقض قوانین زیست محیطی را برای یونان عنوان کرده است که در صورت‌عدم پیگیری این کشور، برخورد‌های جدی‌تری به عمل خواهد آورد.

سنگال

هر چند در کشور سنگال تکنولوژی بازیافت ضایعات چندان چشمگیر نیست اما بازیافت ضایعات از اهمیت خاصی برخوردار است. به طوری که ضایعات بسیار زیادی بازیافت می‌شوند. شهروندان سنگالی انواع ضایعات پلاستیکی و بطری‌های آب معدنی و ضایعات کاغذی مانند کتب درسی، روزنامه ها، همچنین پسماند ‌تر مانند پوست میوه‌ها را جدا کرده و از آن‌ها نهایت استفاده را می‌برند. برای مثال، پوست میوه‌ها را در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می‌دهند. بسته‌بندی‌های فلزی که برای بعضی از مواد غذایی مانند رب استفاده می‌شوند را جمع آوری می‌کنند و در مناطق روستایی با سطح اقتصادی پایین‌تر به عنوان لیوان آب، پخش می‌کنند. برخی از ضایعات پلاستیکی در تولید کفش مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین آن‌ها بخشی از ضایعات فلزی خود را به کشور‌های اروپایی ارسال می‌کنند و از این طریق، درآمدی کسب می‌کنند.

چین

کشور چین که همواره ادعای پیشتازی در عرصه‌های مختلف را دارد، در مدیریت ضایعات و پسماند هم نام خود را حفظ کرده است. حجم بسیار عظیمی از ضایعات را جمعیت یک میلیاردی چین، به صورت روزانه تولید می‌کنند. با این حال ظرفیت کارخانه‌های بازیافت ضایعات در چین به حدی است که از سایر کشور‌ها نیز زباله وارد می‌کنند و مورد بازیافت قرار می‌دهند. چین بزرگترین متقاضی برای واردات انواع ضایعات در کل دنیا می‌باشد. بخشی از ضایعات دور ریز آمریکا وارد چین شده و به صورت کالاهای چینی به کشور‌های غربی صادر می‌شوند و به همین علت است که چین با این جمعیت، می‌تواند صادر کننده کالا‌های مختلف به اکثر کشورهای دنیا باشد.

بازیافت ضایعات در چینتایوان

چیزی که باعث شده نام تایوان نیز در این لیست قرار گیرد، توانایی آن در تولید انواع البسه و منسوجات به کمک بازیافت پلاستیک‌های دست دوم است. با هر ۸ بطری پلاستیکی میتوان مواد اولیه برای تولید لباسی سازگار با محیط زیست با قابلیت‌های متعدد فراهم کرد. علاوه بر این محصولات گوناگونی مانند زیپ لباس و موی مصنوعی و گلدان هم میتوان به این روش تولید کرد. در ضمن رسیدن به سطح بازیافت ۷۳ درصدی، رتبه‌ای است که تایوان توانسته آن را به دست آورد.

دانمارک

دانمارک برای تحقق سیاست‌های زیست محیطی خود، کشور را در مسیری قرار داد که بتواند از ضایعات و پسماندها به عنوان یک منبع ارزشمند استفاده کند و دفن آن‌ها را به حداقل ممکن برساند. ده درصد از مردم دانمارک به صورت غیرمستقیم ومستقیم در فرآیند بازیافت نقش دارند و این موضوع ارتقاء آکاهی آن‌ها از باز یافت ضایعات را نشان می‌رتمنددهد. انواع مختلف ضایعات تا حد ممکن بازیافت می‌شوند و فقط در صورتی که قابلیت بازیافت نداشته باشند برای دفن کردن، انتخاب می‌گردند.

خرید ضایعات پلاستیک با قیمت مناسب از طریق گارانتی پلاستیک

صاحبان مشاغل صنعتی مانند صنایع بسته بندی، کارخانجات و واحد های تولیدی می توانند با جمع آوری تمام ضایعات فلز و پلاستیکی با همکاران ما در گارانتی پلاستیک تماس بگیرند تا همکاران مان با مراجعه حضوری و به صورت رایگان ضایعات آنها را حمل کنند و با بالاترین قیمت پیشنهادی از شما خریداری کنند.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید