Co-extruded  

اکستروژن پلاستیک یک فرایند تولید با حجم بالا است که در آن پلاستیک خام ذوب شده و به یک پروفایل مداوم شکل می گیرد

کو اکسترود شده- کو اکسترود  Co-extruded

عبارات مرتبط : Coex، Co-ex کو اکسترود
دسته بندی :  مواد

پروسه کو اکسترود:

در پروسه کو اکسترود شده دو یا چند ماده به داخل دای وارد می شوند تا یک قطعه پلاستیکی تولید شود. پلاستیک‌های کو-اکسترود شده (اکسترود شده به صورت هم‌زمان) هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرند که برخی از خواص تکنولوژیک با استفاده از یک پلاستیک قابل دست‌یابی نیستند.

انواع پلاستیک های پر کاربرد در روش بازیافت کو اکسترود شده :

اکثر مواد پلاستیکی  که معمولا در روش اکستروژن مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر می شوند: پلی اتیلن (PE) ، پلی پروپیلن ، استال ، اکریلیک ، نایلون (پلی آمید) ، پلی استایرن ، پلی وینیل کلرید (PVC) ، آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) و پلی کربنات

انواع اکسترودر

دو نوع زیر اکسترودر پیچ دوقلو وجود دارد: هم چرخش و ضد چرخش. این نامگذاری به جهت های چرخشی اشاره دارد که هر پیچ در مقایسه با دیگری می چرخد.

اکترودر هم چرخش:

در حالت  ، هر دو پیچ بصورت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخند.

اکسترودر هم چرخش: در پروسه بازیافت ضایعات پلاستیک در روش اکسترودر هم-چرخش ، هر دو پیچ بصورت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخند.
اکسترودر هم چرخش:
در پروسه بازیافت ضایعات پلاستیک در روش اکسترودر هم-چرخش ، هر دو پیچ بصورت عقربه های ساعت یا خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخند.

اکسترودر  ضد -چرخش (خلاف جهت چرخش هر دو میله )  : یک پیچ در جهت عقربه های ساعت می چرخد و دیگری در جهت عقربه های ساعت می چرخد. نشان داده شده است که ، برای یک سطح مقطع مشخص و درجه همپوشانی (درهم آمیختگی) ، سرعت محوری و درجه اختلاط در اکسترودرهای دوقلوی همزمان دوار بیشتر است. با این حال ، میزان فشار در اکسترودرهای چرخان ضد چرخش در مقایسه با هم چرخان بیشتر است.

 اکسترودر ضد -چرخش (خلاف جهت چرخش هر دو میله ) : یک پیچ در جهت عقربه های ساعت می چرخد و دیگری در جهت عقربه های ساعت می چرخد
اکسترودر ضد -چرخش (خلاف جهت چرخش هر دو میله ) : یک پیچ در جهت عقربه های ساعت می چرخد و دیگری در جهت عقربه های ساعت می چرخد

طراحی پیچ معمولاً مدولار است؛ عناصر مختلف انتقال و اختلاط بر روی شفت ها چیده شده اند تا امکان تنظیم مجدد سریع برای تغییر فرآیند بازیافت یا تعویض اجزای انفرادی در اثر ساییدگی یا آسیب خوردگی راحت فراهم شود.

 

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید