پلاستیک وبلاگ گارانتی پلاستیک
فرایند تولید نایلون

فروش ویژه گرانول پلاستیک

فرایند تولید نایلون از ضایعات پلاستیک چگونه است؟

همانطور که می دانید، امروزه یکی از محصولاتی که بسیار مورد مصرف کاربران قرار میگیرد نایلون ها هستند. به همین دلیل روزانه نایلون های بسیاری تولید می شوند. تولید نایلون پلاستیکی از ضایعات پلاستیک نیز روش های مختلفی دارد که هر کدام شامل فرآیندهای به خصوصی می باشند. نایلون ها شامل موارد مختلفی می باشند؛ نظیر: پلاستیک های دسته دار، کیسه فریزرها و یا دستکش های پلاستیکی و … آیا تاکنون برایتان سوالی در رابطه با روش های تولید نایلون، فرایند تولید نایلون و یا فرایند بازیافت نایلون پیش آمده است؟ اگر شما نیز در رابطه با نحوه ی تولید نایلون کنجکاوید؛ این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

چه مراحلی در فرآیند تولید نایلون وجود دارد؟

فرایند تولید نایلون دارای چندین مرحله ی کلی می باشد. این مراحل که شامل: ذوب مواد اولیه نایلون (ضایعات پلاستیک)، ذوب کردن نایلون و سپس رول کردن می باشد؛ هر کدام فرایندهای خاصی دارند که به توضیحات اجمالی در رابطه با آن ها می پردازیم.

فرایند تولید نایلون

مرحله ی اول در فرایند تولید نایلون

همانطور که گفتیم مرحله ی اول در تولید نایلون، ذوب کردن گرانول های پلی اتیلن و نایلون است. در این مرحله، گرانول پلاستیک را وارد دستگاه های ذوب میکنند. در مرحله ی بعدی گرانول ها را با یکدیگر ترکیب می کنند. دقت نمایید که ترکیب گرانول پلاستیکی طی فرآیند تولید پلاستیک، متناسب با سبک و سیاق خود تولید کننده متفاوت است. چرا که همانند فوت کوزه گری بوده و هر فردی برای تولید پلاستیک باکیفیت، از فرمول خاصی پیروی می کند. حال به سراغ ادامه ی مطلب برویم.

 پس از تعیین گرانول باکیفیت و ترکیب مناسب مقدار آن ها برای ذوب شدن و خرد کردن وارد دستگاه اکسترودر پلاستیک می شوند. دستگاه اکسترودر پلاستیک دارای قیف است. این قیف در مرحله ی ابتدایی و ورودی دستگاه قرار دارد. قیف در دستگاه، گرانول ها را به خوبی به درون دستگاه هدایت می کند. گرانول پلاستیک در داخل این دستگاه به داخل هدایت شده و متناسب با شرایط دمایی خاصی ذوب می شوند.

مرحله ی اکسترود در فرایند تولید نایلون

هم زمان با ذوب گرانول پلاستیک، میتوانید شاهد حرکت مایع به سوی بخش داخلی دستگاه باشید. سپس با حرکت مواد پلاستیکی، مواد مذاب در داخل دستگاه، به بخش ترکیب یا اکسترودر می رسند. این بخش از دستگاه دارای یک ماردون است. شاید برایتان سوال پیش بیاید که ماردون چیست؟

فرایند تولید نایلون

در واقع ماردون برای ترکیب مناسب مواد مذاب با یکدیگر است. بهتر است بدانید که ماردون در واقع قالبی حلقویست که سیلندر ماردون نام دارد. ماردون قادر است به خوبی بچرخد؛ لذا هم زمان با چرخش و گرمایی که به سیلندر ماردون وارد می شود، مواد پلاستیک به خوبی ذوب شده و با یکدیگر به صورت یک دست ترکیب می شود. البته میزان دمایی که توسط منابع برقی و یا گازی تولید می شود تا حدیست که ماده ی حاصل خمیری شکل باشد نه کاملا مذاب. به این مرحله اکسترود گفته می شود.

اکسترود یعنی چه؟

اکسترود که به مرحله ی حذف روزنه ها و یا هوا از پلاستیک خمیری گفته می شود. اکسترود یکی از فرایندهای تولید پلاستیک از مواد گرانول است. این مرحله یکی از مهم ترین مراحل تولید پلاستیک بازیافتی از گرانول به شمار می رود. در حالت خمیری نباید هیچ نوع سواخ، حفره و یا منفذی باقی بماند.

مرحله ی “دای” 

هم زمان با چرخش ماردون مواد مذاب به داخل “دای” هدایت می شوند. در این مرحله می توانید شاهد تولید لایه های نازکی از خمیر پلاستیک باشید. دای نه تنها لایه های نازک تولید میکند بلکه آن ها را به سمت بالا نیز هدایت میکند.

مرحله ی سرد شدن لایه های پلاستیک

 پس از هدایت لایه های نازک پلاستیک به بالا، خرطوم هایی که در اطراف وجود دارند باد می وزد. این بادها برای خنک کردن لایه های پلاستیک به کار میرود. خنک شدن لایه ها به نوبه ی خود باعث رفع چسبندگی لایه های پلاستیگ شده و دیگر این لایه ها به یکدیگر نمی چسبند.

فرایند تولید نایلون

یکی از موارد مهمی که در تعیین ضخامت لایه ها مورد نظر است، شدت بادیست که می وزد. تعیین ضخامت نایلون ها، با افزایش و یا کاهش شدت باد صورت میگیرد.

مرحله ی رول کردن

در این مرحله پس از خنک شدن نایلون و بالا رفتن لایه ها، آن ها را خرد کرده و در طول های منظم برش داده می شوند. برای این مرحله نیز میتوان شاهد رول شدن باشیم. در ابتدا دو غلتک وجود دارد؛ که یکی در بالا و دیگری در پایین قرار گرفته است. لایه های نایلون در ابتدا به سمت بالا و غلتک بالایی می روند. نایلون در امتداد غلتک بالایی حرکت کرده و به غلتک پایینی می رسد.

فرایند تولید نایلون

شاید برایتان سوالی در رابطه با نحوه ی پایین آمدن رول نایلون پیش بیاید، چرا که به تنهایی و طی فرایند تولید چندان بدیهی نمی باشد. برای این منظور میتوانید شاهد یک عدد سنسور باشید که این سنسور به خوبی میتواند با قرارگیری روی دستگاه، فرمانی در جهت پایین آمدن به رول نایلون بدهد.

مرحله ی دوخت و آماده سازی نایلون

این مرحله به عنوان نهایی ترین مرحله ی تولید نایلون به شمار می رود. این قدم از فرایند تولید نایلون، در جهت تفکیک نایلون فریزر از نایلون های دسته دار است. در صورتی که نایلون دسته دار باشد، برای مراحل دوخت ارسال می شود. همچنین دسته های نایلون پلاستیکی نیز توسط دستگاه پرس پانچ می شود. اما اگر نایلون تولید شده از نوع بدون دسته باشد، برای دوخت رفته و نیازی به پانچ دسته های پلاستیکی نخواهد بود.

تمامی فرایند مذکور از اول تا آخر در جهت تولید نایلون به شمار می رود. البته فراموش نکنید که پس از تفکیک و دوخت نایلون ها، این نایلون ها در جهت بسته بندی ادامه ی مسیر را طی می کنند. همچنین پس از بسته بندی نایلون پلاستیکی راهی بازار شده و در اختیار مردم قرار میگیرند.

نکات مهم در فرایند تولید نایلون پلاستیکی

یکی از مهم ترین مواردی که در تولید نایلون با کیفیت از ضایعات پلاستیک و ضایعات نایلون اهمیت بالایی دارد، کیفیت دستگاه هاست. چراکه این اعمال تماما توسط دستگاه ها صورت میگیرد. لذا دستگاه های تولید نایلون باید از نظر توانایی پخت، عملکردی قوی داشته باشند. البته نمیتوان اهمیت تولید نایلون را تنها به دستگاه های تولید نایلون نسبت داد؛ چرا که فاکتورهای بیرونی نیز در تولید نایلون اهمیت بالایی دارند.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید