اخبار پلاستیک ضایعات پلاستیک گارانتی پلاستیک

صنعت پلاستیک در ایران موجب کاهش جدی هدر رفت مواد غذایی شد

انجمن ملی صنایع پلیمر ایران

فروش ویژه گرانول پلاستیک

به گزارش گروه خبر خبرگزاری تی نیوز به نقل از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، سعید زکایی، در خصوص برخی اظهار نظر های مبالغه آمیز درمورد صنعت پلاستیک در ایران و محصولات پلاستیکی اظهار کرد: تبلیغات زیادی در خصوص عوارض پلاستیک ها بر محیط زیست انجام می‌شود اما باید در نظر گرفت هر محصولی از جنبه های زیست محیطی، 4 مرحله تولید، فرآوری، مصرف و پسماند دارد و مقایسه میزان مصرف انرژی و آلایندگی زیست محیطی محصولات پلاستیکی با محصولات مختلف چوبی، فلزی، کاغذی و ..  در این 4 مرحله نتایج جالبی دارد.

نایب رییس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران
نایب رییس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران


او ادامه داد: در پژوهشی که توسط  سازمان محیط زیست دانمارک در سال 2018 انجام شد، مشخص گردید که در مرحله تولید، فرآوری و استفاده، پاکت های کاغذی 42 بار و کیسه های نخی بیش از 20 هزار برابر کیسه پلاستکی آلایندگی زیست محیطی، مصارف انرژی و آب و به طورکلی برای اکوسیستم هزینه ایجاد می کنند. مساله‌ای که شاید کمتر کسی از آن آگاهی داشته باشد.

زکایی خاطر نشان کرد: اما در مرحله پسماند کیسه های پلاستیکی هزینه های زیست محیطی بسیار بیشتری دارند که ریشه در 3 عامل فرهنگ استفاده، فرهنگ تفکیک زباله از مبدا و در نهایت سیستم بازیافت دارند.

فرهنگ سازی صنعت پلاستیک در ایران

او توضیح داد: اگر فرهنگ استفاده صحیح وجود نداشته باشد، استفاده بی رویه از هر محصولی می تواند صرف نظر از مزایایی که دارد، آن را مضر کند. در حال حاضر بخاطر وفور و ارزانی کیسه‌های پلاستیکی، مصرف آن ها زیاد شده و به دیل عدم رشد فرهنگی و عدم سرمایه گذاری در این بخش شاهد رهاسازی ضایعات پلاستیک در طبیعت هستیم.

رئیس کمیسیون فنی انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خصوص میزان مصرف انرژی در تولید بطری‌های پلاستیکی گفت: نباید فراموش کنیم که استفاده از بطری‌های پلاستیکی برای آب در دستیابی به آب سالم و سلامت انسان‌ها نقش مهمی را ایفا کرده‌است.

زکایی پلاستیک را با جایگزین آن مقایسه میکند و میگوید:

زکایی با تاکید براینکه نمی‌توان در خصوص معایب یک محصول بدون مقایسه با جایگزین‌های آن نظر داد، افزود: صرف نظر از صحت برخی اطلاعاتی که در خصوص بطری‌های پلاستیکی منتشر می‌شود، مطالعات بین المللی نشان می دهد که این بطری ها در مقایسه با بطری شیشه ای اثرات زیست محیطی بسیار کمتری در کل فرایند تولید تا مصرف دارد.

این فعال اقتصادی درخصوص وضعیت بازیافت در دنیا و ایران توضیح داد: در حوزه بازیافت ضعف های جدی وجود دارد. در دنیا به طور میانگین حدود 9 درصد از ضایعات پلاستیک بازیافت می شود و در اروپا این رقم 30 درصد است که بازیافت 100 در صدی را در دستور کار خود قرار داده اند.

او افزود: در ایران آمار دقیقی درباره میزان بازیافت نداریم اما بازیافت به نسبت آمارهای جهانی بالاست. مشکل اصلی بازیافت در ایران این است که از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و به دلایلی مثل نبودن فرهنگ تفکیک زباله در مبدا، نبود نشانه گذاری درست بر روی پلاستیک ها و عدم آگاهی مردم از این نشانه ها، سیستم های بازیافتی غیر مدرن و کیفیت پایین جداسازی و شست و شو، محصول بازیافتی ناخواسته کیفیت پایین تری خواهد داشت و امکان استفاده چندین باره ضایعات پلاستیک و چرخه بازیافت به همین دلیل محدودتر می شود؛ بنابراین نیاز داریم کیفیت سیتسم های بازیافت را ارتقا دهیم.

نظر نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایراندر خصوص فواید پلاستیک و بازیافت ضایعات پلاستیک

نائب رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خصوص فوایدی که محصولات پلاستیکی به ویژه در شرایط کرونا دارد، گفت: صنعت پلاستیک مهم ترین عاملی بود که از فراگیری صد در صدی پاندمی کرونا به عنوان بزرگترین بحران قرن جلوگیری کرد. غالب ماسک ها موجود در دنیا، دستکش‌ها، لباس های محافظ کادر پزشکی و لوازم ایزوله کردن بیمار از پلاستیک تولید شده اند. در دیگر حوزه ها نیز نمی توان بهداشت جهانی را بدون نقش پلیمرها تصور کرد.

زکایی خاطر نشان کرد: انتقال آب سالم به دور ترین مناطق روستایی جز با مخازن پلاستیکی مکن نیست و بسته بندی های پلاستیکی عمر سالم مواد غذایی را افزایش داد.

به گفته این فعال اقتصادی، پیش از صنعت پلاستیک بیش از 60 الی 70 درصد مواد غذایی فاسد می شدند و یا انتقال مواد غذایی به مناطق دوردست ممکن نبود اما صنعت پلاستیک میزان هدر رفت مواد غذایی را تا 30 درصد کاهش داده است.

آدرس تلگرام گارانتی پلاستیک

پست های مرتبط

دیدگاه خود بنویسید